A 8 leginkább rákkeltő étel

2000 februárjában Párizsban tartották az első rákellenes világkongresszust, amin február 4-ét Rákellenes Világnappá nyilvánították. Azóta több kezdeményezés indult, mely segíti a daganatos betegek gyógyulását, és jelentős hangsúlyt fektetnek a megelőzésre is.  A megelőzésbe pedig beletartozik, hogy igyekezzünk kerülni a rákkeltő ételek fogyasztását, ezzel pedig csökkenteni a rák kialakulásának kockázatát.

A finomított lisztek

Hogy a liszt fehér legyen és más egyéb ok miatt egy úgynevezett “lisztkezelő szert”, klór-dioxidot (E 926) használnak a gyártás során. Ez egy szörnyen veszélyes és mérgező anyag, ami csak nyomokban marad ugyan a lisztben, de ez a mennyiség sem használ senkinek.

Ráadásul a magas glikémiás index miatt a liszt és a liszttel készült ételek hirtelen emelik meg a vércukor szintet, ami szintén segít a rák terjedésének.

Pattogatott kukorica

Annak is a mikrohullámú sütőben pattogtatott kényelmes változata. A Wikipedia szerint a popcorn zacskója amiben a mikrohullámú sütőbe tesszük belül be van vonva teflonnal amibek rögzítéséhez használt anyag a perfluoroktánsav (PFOA). Tanulmányok kimutatták, hogy ez a vegyi anyag felelős a meddőségért és jelentősen növeli a vesekárosodás kockázatát valamint húgyhólyag, a máj, a hasnyálmirigy és hererák kockázatát. További adatok erről: cancer.org

Persze a mozi előtt vásárolt popkorn sem teljesen biztonságos. A vajas változat előállítása során használt diacetil nevű anyag az egyik leginkább rákkeltő dolog amit belélegezhetünk.

Mesterséges édesítőszerek

Nem csak az a baj vele, hogy a bomlástermékeivel kapcsolatban egyre több tanulmány mutatja ki a rákkeltő és neurotoxikus hatást, de még az a vicces dolog is kiderült, hogy a hízásra hajlamos személyek esetén nem jár súlycsökkenéssel ha aszpartammal édesítik az ételeiket.

A természetes édesítőszerek közül a stevia a legjobb alternatívája az aszpartamnak és az aceszulfámnak.

Alkohol

Már napi egy ital 30 százalékkal növelte meg egy tanulmány szerint a menopauzát követően a mellrák előfordulását. Ez újdonság, miközben a dohányzás után a második helyen szerepel a gége-, nyelőcső-, máj- és vastagbél-rák esetében az alkohol fogyasztás.

Cukor és üdítő italok

A cukor számos civilizációs betegséggel összefüggésbe hozható pl. a szívbetegségé, a magas vérnyomásé, és számtalan rák típusé. Nem járunk jobban a magas fruktóztartalmú üdítőitalokkal sem, mer a fruktózt is könnyen felhasználják a rákos sejtek.

Nátrium nitrit

Az ipari pácolt, füstölt és egyéb tartós ételek tartalmaznak egy adalékot ami minden mennyiségben rákkeltő. A nátrium-nitrit azért kerül bele a konzervekbe és a szalámikba éppen úgy, mint az összes füstölt húsételbe, mert tartóssá és szép színűvé varázsolja.

Amennyiben a házi disznóöléskor is nitrites pác-sót használnak, akkor semmivel nem egészségesebb a “házi” sonka.

Chips, ropi, és egyéb sós snack

Hasonló ok miatt nem ajánlatos fogyasztani, mint a füstölt húsételeket. Ezek a magas só és transzzsír tartalmuk miatt erősen igénybe veszik a vesét és az érrendszert, elhízáshoz vezetnek, és gyulladásos állapotokat idéznek elő, de az emésztés során keletkező nitrozamin hozzájárulhat a rákos sejtek kialakulásához is.

Zsírszegény, kalóriaszegény, …szegény

Sajnos mivel egyes ártalmasnak kikiáltott ételösszetevő jelentősen hozzájárul annak ízéhez, ha azt eltávolítjuk belőle, kell valamit beletenni amitől mégis kívánatos lesz.

Az ételszínezékek, ízfokozók (pl. nátriumglutamát) koránt sem veszélytelenek és gyakran több kárt okoznak mint az eredetileg eltávolított zsír vagy bármi amitől féltünk.

+ Egy tipp!

Óvakodjon az éppen elindított autókból kijövő gázok és füst belélegzésétől. A rákkeltő anyagok sokkal nagyobb mennyiségben vannak jelen az éppen elindított járművek kipufogó gázában, mint miután felmelegedett. Ez igaz a dízel és a benzines autókra egyaránt. Persze az igazság az, hogy minden kipufogó gáztól óvakodnia kellene, de a hideg motorok gáza a legártalmasabb!

Névjegy Vitaminkirály (MJ)

18 thoughts on “A 8 leginkább rákkeltő étel”

  1. Nagyon jó ez a cikk is, akár csak a többi, köszönöm szépen, sokat tanulok belőlük!

    Bárcsak sokan elolvasnák!
    Köszönöm a fáradozásukat és a munkájukat.
    Üdvözlettel:
    Mariann, egy régi vásárlójuk.

  2. Tamás vagyok. Régi vásárló. Maga az élet káros az egészségre manapság. A stressz, a vezetékes (büdös, hipózott, klórozott, műanyagcsöves, stb) víz, amit csak csúfolni lehet ivóvíznek! Füst, szmog, mérgek, adalékok. A fenti írásban említett dolgok. Egyet azért megjegyeznék halkan. Még most is ismerek 80, 90, sőt 95 éves embereket, akiknek kutya bajuk. Pedig nem eszik táplálék kiegészítőt, de sonkát, szalonnát, házi füstölt kolbászt, tyúk húst, igazi tojást, krumplit, kerti gyümölcsöket annál többet. Mi lehet a titkuk? Gyermek és fiatalkori életük is így zajlott táplálkozás szempontjából. Sokat voltak szabadban, rengeteget és kétkezű munkával dolgoztak, tisztább volt a levegő (nem járt mindenki még WC-re is autóval) és nem volt stressz. Legalább is nem ennyi és nem ilyen mértékű, mint manapság. Aztán a genetika. Jó anyagból készültek, szokták volt mondani. Az egyéni tolerancián is sok múlik, talán azon a legtöbb. Szeretnék egy olyan cikket olvasni, tudományos alátámasztásokkal esetleg, hogy a modern XXI. században milyen természetes, egészséges, kezeletlen, stb ételt fogyasszunk és azokat hol, mennyiért lehet beszerezni. Aztán. Mi kidobtuk a mikrót, vagy 10 éve, kis településen élünk, próbálunk kertészkedni, nyugodtan élni, de nem nagyon sikerül. Ideért a szenny, a stressz, a mérgek, a kedvezőtlen klíma, a vezetékes víz, a műkaják, a tápok ( a nyüves csirke már meg sem eszi a kaját táp nélkül, sem a röfi). Meditálunk (néha arra eszmélek, hogy min is meditálok én most?!), jógázunk, dolgozunk, mozgunk, kommentelünk 🙂 ás kérem, sokan betegebbek, mint valaha… Mi lehet a baj? Hogy kell egészségesen élni? Komolyan kérdezem és választ is várok rá tisztelettel. Valaki írja meg legyen olyan kedves, hátha tudnak a hozzám hasonlóak meríteni belőle valamicskét egy egészséges életmód kialakításához. Ja, még a kenyeret is magunk sütjük, már évek óta. Isteni finomak! Sajnos nem én vetem, aratom le, csépelem ki, őrlöm meg, így hát nem tudom mit tesznek bele, vesznek ki az alapanyagból. Még élesztő nélküli, azaz kovászos kenyeret is sütünk. Antialkoholisták vagyunk, Louis L. Hay könyveket olvasunk és mégsem kerek sok dolog. Pesszimizmus, optimizmus, jó, rossz… lehet gond van az arányokkal. Komolyan, ha bárki tud kicsit elmélyültebben írni a témában, szívesen elolvasnám és megköszönném.

    Szép napot!

    1. Kedves Tamás!
      Igen, sok olyan környezeti hatás van, amit a mai rohanó világban nem egyszerű elkerülni. Valószínűleg a fent említett dolgokat sem könnyű mindenkinek kiiktatni az életéből, de egy kis odafigyeléssel minimálisra lehet csökkenteni. Az utóbbi években elég sok könyv született táplálkozás és életmód témában, íme néhány ezek közül, ha szeretne elmerülni a témában:

      https://vitaminkiraly.hu/termek/eva-kapfelsperger-halal-konyhaban/
      https://vitaminkiraly.hu/termek/demecs-istvan-betegre-ettuk-magunkat/
      https://vitaminkiraly.hu/termek/szendi-gabor-paleolit-taplalkozas/
      https://vitaminkiraly.hu/termek/uj-vitaminforradalom/

        1. Most azt olvastuk Tőled, hogy mit NEM tennél. Gratulálok! Ezzel sokat segítettél mindenkinek.

        2. Szerencsére ezt a könyvet, ami nagyon elgondolkodtató, és sok okos ember gondolatát, tapasztalatát tartalmazza, (lásd irodalomjegyzék)
          sokan olvasták, olvassák. Ezt a hozzászólást szerencsére kevesen. Ön lehet, hogy egy rendes ember, de minek írogat olyasmit, amiben tudatlan?

    2. Kedves Tom!
      Egyetértek az írásával. Az én meglátásom az, hogy amitől félünk az ugyanúgy bekövetkezik, mint amit akarunk, hogy megtörténjen. Az én személyes tapasztalatom (mert nagyon sok sikeres ember tanítja is: Bryan Tracy, Szabó Péter, Braskó Csaba stb.), hogy nem a félelmeinkkel kell foglalkozni. Ebben sajnos nagyon nagy szerepe van a médiának. Mással sincs tele a tv, rádió, újság, internet, csak azzal, hogy mi a rossz, mi az ami “velünk is megtörténhet!” Kevesebb tv, kevesebb “rémhíradó”, viszont sokkal több nevetés (mert ez gyógyít! ). És az időnk nagy részében ha meditálunk, csak azzal foglalkozzunk, hogy mit szeretnénk elérni, mi az ami a javunkat szolgálja. És ha bármit megeszünk, megiszunk, ne tegyük bűntudattal. Mindenben van jó is és rossz is! Csak rajtunk múlik, hogy mi az amit észreveszünk. És ne felejtsük el a hálát! Én este, amikor lefekszem és nem tudok elaludni, mindig arra gondolok, hogy mi az amiért hálás vagyok: van hol laknom, van családom aki szeret stb. Nem kell sokáig gondolkodnom, mert szinte azonnal elalszok és nagyon jól is ébredek. Bár ez nem tudományos írás, csak személyes tapasztalat, de ingyen van a kipróbálása! 🙂

    3. Kedves Tamás és Mindenki!

      Manapság minden fel van fújva, tele a média, hogy mérgeznek minket, minden veszélyes, stb. És a háború alatt felnőtt emberek, mit szóljanak? Anyám mesélte, jó volt ha a édesanyja akkoriban tudott vízből lisztből sütni pogácsát. Az egyetemen megcukrozott zsíros kenyér volt a mindennapi betevője. Nem volt rendes télikabátja akkoriban. Említett mégis megélt 85 évet, Azért az nem rossz manapság sem. 3 gyerek felnevelése mellett, úgy hogy végig dolgozta az életét min. két műszakban. Mai munka mellett kinek van ideje búzát vetni, aratni, kenyeret sütni? És föld nincs tele mindenhol “veszélyes hulladékkal”?! Gondolkozzunk már. Mindig bele kell kapaszkodni valamibe? Mostanság az egészséges élet mániájába? Örüljünk, hogy élünk, kevesebb gonddal, mint szüleink. És éljünk ! Persze ne tegyünk rá több lapáttal (pl. cigaretta, alkohol), de miért kell mindent eltúlozni?!
      Szép napot MIndenkinek!

      1. Teljesen egyetértek Zsuzsannával. Szerintem mindennek a kulcsa a mértékletesség.
        Hiszen tudjuk, jóból is megárt a sok… 🙂

  3. Kb minden alapanyag fel is lett sorolva. A legnagyobb életveszélyben az van, aki él. Ugyanis ebben az állapotban 100% a halálozásaránya. 🙂

    1. Én másképp látom.
      Amit felsoroltak az mind olyan dolog ami emberi behatásra keletkezett, ill. lett olyan amilyen.
      Ha megpróbálod megkeresni azokat az élelmiszereket amibe az ember nem “piszkált” bele, akkor szerintem sokat teszel az egészségedért. Sok sikert!

      UI: a halálozási arány csakis 100% tud lenni. :o)

    1. Például gyümölcsöket, halat, brokkolit ( ez kifejezetten rákellenes hatású), zöldségeket, húst (olyan helyről, ahol garantáltan friss)…olyasmiket ami az emberi testnek van kitalálva. Mert ugye, a nem rendeltetésszerű használat esetén nincs garancia. Gyümölcsökből például egyen bogyós gyümölcsöket, mert azok is segítenek a rákmegelőzésben.

  4. Biztosan van benne valami amit írnak csak azok az anyagok ,éllemiszerek bizonyos mennyiségen felül ártalmasak .Ezt elefelejtették odairní , mert ennek is az emberek rémiszgetése a lényege! Még az is nagyon lényeges ebben a témában hogy az u.n. egézséges táplalkozást/vitamindús , stb/ csak az átlagon felüli anyagi helyzettel lehet biztosítani hacsak nem vetik be a panel házak erkélyét is! De van ennél egy jóval nagyobb probléma amit sajnos az emberek megfelelő , környzettudatos hozzállása nélkül nem tudunk megoldan: a környezetszennyezés amely jóval nagyobb kárt okoz az emberek egészségében mint a helytelen táplálkozás!! Ezen kellene változtatni mert ez már a kritikus ponton van!!

    1. Kedves István! Megértem, hogy így gondolja. Én úgy látom rémisztgetés helyett inkább tájékoztatás. Igen bizonyos mennyiség felett. Ez a bizonyos mennyiség sajnos egyre mindennapibb. Napjainkra általánossá vált ezek fogyasztása. ( kivétel a pattogatott kukorica, mert az ember nem jár minden nap moziba) Nem hiszi? Menjen le a legközelebbi szupermarketbe, és nézze meg az emberek kosarát.
      Nyilván senki nem hal bele egy kiló kenyérbe, egy szelet pizzába vagy egy pohár üdítőbe, ha mellette olyan ételeket eszik főleg, ami a szervezete számára hasznos. Nincs baj azzal, ha az ember alkalmanként megeszik egy krémest, vagy egy szelet péksüteményt. Attól senkinek nem lett még baja. De amikor a táplálkozás 80%-át “szemét” teszi ki (táplálkozási szempontból szemét) és a táplálkozása csak nyomokban tartalmaz értékes eledeleket, akkor ezekről a dolgokról érdemes tájékozódni. Ezt azért írom, mert szoktam nézni a bevásárló központban a kosarak tartalmát…

  5. Nagyon jó, értékes cikk. Mindenkinek ismernie kellene!
    Tudatosítani szükséges ezek ismeretét.
    Ez az igazán fontos tényező a megelőzésben. Tudjuk mit eszünk és mit adunk a gyerekeknek.

  6. Ezt a zéró alkohol dolgot nem értem:
    Nagymamám sokszor emlegette, hogy neki orvos rendelte el az alkohol ivását. Természetesen nem a töményet, hanem vörösbort, és nem literszám, hanem mértékkel. Napi 1-2 dl-t ihatott, és 96 éves koráig élt.
    Régóta és többször hallottam azt a tanulmányt? is, hogy a mértéktelenül ivók hamar halnak. Ezt gondolom senki sem vitatja. Utána viszont meglepő? módon azok jöttek, akik soha nem isznak alkoholt! A tanulmány szerint a legtovább azok éltek, akik mértékkel itták az alkoholt.
    Most akkor hogyan is van ez?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.