Cukor helyett

A cukorról és az egészségre gyakorolt hatásairól az elmúlt években igen sok cikk jelent meg, és abban mindenki egyetért, hogy a túlzott cukor fogyasztás nem egészséges.  Érdemes cukor helyett egészséges édesítőket választani és fokozatosan leszokni a cukorfogyasztásról. Miért?

Hogyan szokjunk le és mit együnk cukor helyett?

Anélkül, hogy nagyon részlesen belemennénk, hogy milyen egészségügyi problémákat okozhat, megnézzük, hogyan okozhat függőséget, és hogy szoktassuk le magunkat a cukorról.

A finomított cukor gyorsan szívódik fel a szervezetünkben. A szervezetbe kerülve megemeli a vércukor-szintet, a hasnyálmirigyet inzulintermelésre ösztönzi. Amint az inzulin elvégezte a munkáját, a vércukorszint hirtelen lezuhan, a kedélyállapot romlik, és újabb adag édességet kívánunk. Ez az ördögi kör vezet oda, hogy újabb és újabb adag hizlaló csokoládét, süteményt viszünk be a szervezetbe. Gyakorlatilag függőséget okoz. Tapasztalata már Ön is?

Hogy tudunk mégis leszokni a cukorról?

  1. Fokozatos csökkentés
    Először is, hozzá kell szoktatnunk ízlelőbimbóinkat a kevésbé édes ízekhez. Legjobb, ha fokozatosan csökkentjük a napi cukoradagot: kávénkat, teánkat ízesítsük mézzel, vagy steviával, valamint lépcsőzetesen, hétről hétre iktassunk be étrendünkbe eggyel több édességmentes napot.
  2. Étrend változtatás
    Iktassuk ki étrendünkből a kész/félkész élelmiszereket, amelyek általában bővelkednek „rejtett” cukrokban.
  3. Szüntessük meg a szervezetünk vitamin és ásványi anyag hiányát!
    Ha megfelelően működik az anyagcsere, akkor az élelmiszerekből nyert tápanyagok ellátják a szervezetet energiával. Ahhoz, hogy a szénhidrátokból, fehérjékből, zsírokból energia legyen, nélkülözhetetlenek a vitaminok és ásványi anyagok. Az összes, bőséges mennyiségben. Ha vitaminhiány van, akkor csak hízáshoz vezető kalóriaraktározás folyik, a sejtek pedig éheznek. Erre pedig a reakció az édesség iránti sóvárgás, hiszen az energiatermelő folyamatok nem működnek. Amennyiben el vagyunk látva megfelelő mennyiségű vitaminnal és ásványi anyaggal, kevésbé kívánjuk a cukros édességeket.
  4. Nem kell örökre lemondani az édes ízekről
    A süteményeket és a kávénkat édesíthetjük steviával, vagy a manapság népszerű eritrittel. Fogyasszunk több – lehetőleg friss− gyümölcsöt, sovány joghurtot, utóbbit esetleg bolondítsuk meg egy kis erdei gyümölcsből készült pürével, vagy aszalt gyümölcsökkel.

Két hónap alatt, szinte észrevétlenül leszokunk a folyamatos édességevésről, és szervezetünket sem tesszük ki az elvonási sokknak.

Mind a(z) 11 találat megjelenítve