A csokoládé egészségügyi előnyei

“Nincs jobb mint egy igaz barát, kivéve egy igaz barát csokival (Linda Grayson).” A csokoládé tele van olyan tápanyagokkal, amelyek pozitívan befolyásolhatják egészséget.  Nem, nem a magas cukor és alacsony kakaótartalmú, olcsó, csokinak látszó tárgyak. A magas kakaótartalmú csokoládé fogyasztásának léteznek egészségügyi előnyei.

Tehát, ha csokoládét vásárol, mindig válassza a magas kakaótartalmú sötét csokoládét!

1. Nagyon tápláló

Remek ásványi-anyag és rostforrás.  100 gramm jó minőségű étcsokoládé (70-85%-os) 11 gramm rostot tartalmaz. Ezen kívül remek vas, magnézium, mangán, kálium, cink és szelén forrás is egyben. Persze napi 100gramm, az naponta elég nagy mennyiség, nem feltétlenül ebből érdemes pótolni napi rost és ásványi anyag szükségletet. Fogyassza mértékkel!

A kakaó zsírsav-profilja is kiváló. Telített, egyszeresen telítetlen, és többszörösen telítetlen zsírsavakat is tartalmaz. Tartalmaz némi koffeint is, bár olyan kis mennyiségben, hogy nem valószínű, hogy valaki éjszaka ébren marad tőle. A kakaó koffein tartalma a kávéhoz képest nagyon kicsi.

2. Erőteljes antioxidáns forrás

Az antioxiánsok képesek semlegesíteni a szervezetben a sejtkárosító szabad gyököket. Számtalan orvos is javasolja már, hogy a mai táplálkozást ki kell egészíteni magas antioxidáns tartalmú élelmiszerekkel, vagy ezekből készült kiváló minőségű táplálék-kiegészítővel.  A sötét csokoládéban található biológiailag aktív vegyületek antioxidánsként működnek

Egy tanulmány kimutatta, hogy a kakaó és a sötét csokoládé több antioxidáns aktivitással, rendelkezett, mint más ismert antioxidáns gyümölcs. (biomedcentral.com)

3. Javíthatja a véráramlást és csökkentheti a vérnyomást

A kakaó biológiai hatásait az utóbbi években elég sokat vizsgálták. Kiderült, hogy szív és érrendszeri problémákkal küzdőknek igen előnyös a fogyasztása. A kakaóban lévő bioaktív vegyületek javíthatják az artériák véráramlását, és csökkenthetik a vérnyomást.

4. Csökkenti a koleszterinszintet

Az étcsoki fogyasztása javíthatja a szívbetegség számos fontos kockázati tényezőjét. Egy kontrollvizsgálat azt is kimutatta, hogy a kakaó a férfiaknál jelentősen csökkentette az LDL (más néven “rossz” koleszterin) koleszterinszintet és ezzel egyidőben pedig növelte a HDL-t (a „jó” koleszterint).

Az étcsokoládé csökkentheti az inzulinrezisztenciát is, amely egy másik gyakori kockázati tényezője a szívbetegségnek és a cukorbetegségnek.

5. Csökkenti a szívbetegségek kockázatát

Egy 470 idősödő férfit vizsgáló tanulmányban úgy találták, hogy a kakaó a 15 éves vizsgált időszak alatt 50% -kal csökkentette a szívbetegségekkel járó halálozások kockázatát. (forrás: ncbi)

Egy másik tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy a minimum heti kettő csokoládé fogyasztás 32%- al csökkentette az artériákban a meszes lepedék kialakulását. Ennél ritkább csokoládéfogyasztással nem értek el hasonló eredményt.

6. Megvédi a bőrt a naptól

A sötét csokoládéban lévő bioaktív vegyületek a bőr számára is hasznosnak bizonyulnak. A flavonoidok védelmet nyújtanak a napsugárzás káros hatásai ellen, javíthatják a bőr véráramlását, növelhetik a bőr sűrűségét és hidratáltságát. Mielőtt tengerparti nyaralást tervez, fogyasszon étcsokit, az azt megelőző hetekben. (forrás: ncbi)

7. Javíthatja az agyi funkciókat

A jó híreknek még nincs vége. Az étcsoki, illetve a kakaó javíthatja az agy működését is.

Egészséges önkénteseket vizsgáltak, ahol az önkéntesek magas flavonoid tartalmú kakaót fogyasztottak öt napon keresztül, és azt találták,  hogy javította az agy véráramlását.

A kakaó ezen kívül jelentősen javíthatja a mentálisan károsodott idősebb emberek kognitív funkcióit is. (forrás: ncbi).

A kakaó olyan stimuláló anyagokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin (a koffeinhez hasonló vegyület). Ezeknek a hatóanyagoknak köszönhető főleg, hogy rövid távon javíthatja az agyi működését.

Elég sok bizonyíték van rá, hogy a kakaó jelentős egészségügyi előnyökkel jár, különösen a szívbetegségekkel szemben.

Mindazonáltal érdemes figyelni rá, hogy túlzásba ne essünk. A piacon kapható legtöbb csokoládé nem egészséges. Válasszon minőségi étcsokoládét 70% -os, vagy magasabb kakaótartalommal.  A legtöbb étcsoki, még mindig tartalmaz cukrot, bár jóval kevesebbet, mint tejcsokis társaik. Manapság egyre népszerűbbek a természetes édesítőszerekkel, mint például a sztíviával vagy eritrittel édesített csokoládék.

forrás: www.healthline.com

 

Névjegy Vitaminkirály (MJ)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.