A hosszú élet titka

Egészséges és hosszú élet?

A japánok nagyon sokáig élnek. Tavaly rekordot döntött a 100 év felettiek száma: több mint 65.000 ember él Japánban, aki idősebb 100 évesnél. Talán nem véletlen, hogy nemzeti ünnep náluk szeptember 3. hétfője – az Idősek tiszteletének napja (Keiró no hi).  Mi lehet a hosszú életük titka?

Hogyan csinálják a japánok?

A japán mentalitás lényege: nem türelmetlenek az öregekkel szemben, nem siettetik őket, hanem hagyják a saját tempójukban élni őket. Igaz, nincs is látványos segítés vagy támogatás, mert itt az öregek nem is várják el. Fontos a tisztelet megadása, és az emberi méltóság megőrzése, vagyis, hogy ne legyenek teljesen kiszolgáltatva a fiatalok gondozásának. Ám arra maguk az idősek is nagyon figyelnek, hogy testi-szellemi frissességüket megőrizhessék: egészségesen, tevékeny életvitellel igyekeznek önmagukon segíteni.

Minden szeptember harmadik hétfője az Idősek Tiszteletének Napja Japánban. Ez nem egyszerű emléknap, mint például az Anyák Napja a nyugati világban, hanem törvénybe foglalt ünnep. Ilyenkor ajándékokkal lepik meg az idős hozzátartozókat, különféle programokat szerveznek.  Az idősek egyébként nem csak ezen a napon kapnak különleges törődést a fiataloktól, mert Japánban a kultúra része, hogy tisztelik az öregeket, hallgatnak a szavukra és kifejezetten nagy szégyennek tartják, ha valaki nem tud vagy nem akar valamelyik idős hozzátartozójáról megfelelően gondoskodni.

A japánok hosszú életének titka szakértők szerint az aktív életmód, az egészséges étrend, fejlett egészségügy. Sokan még nyugdíjasként is dolgoznak, mivel munka fizikailag és szellemileg is fitten  őket, és így továbbra is hasznosnak érezhetik magukat a társadalom számára.

Az étrendről pár szóban

A japán konyha naponta használ olyan élelmiszereket, mint a hal, a tengeri és szárazföldi zöldségek, az algák, a rizs (kenyér helyett), a gyümölcsök vagy a zöld tea. Tehát vitaminokban, ásványi anyagokban és Omega 3-ban gazdag ételeket fogyasztanak. Kevés desszertet fogyasztanak, inkább gyümölcsöt esznek, de mindent mértékkel. Naponta közel 100 gramm halat fogyasztanak, ami tele van Omega 3-mal, amiről pedig tudjuk, hogy többek között hasznos a szív és érrendszernek. Sok fermentált zöldséget fogyasztanak.

A japán konyhában ezen kívül megtalálhatóak a savanyított és fermentált (erjesztett) zöldségek.  Például natto, vagy más néven erjesztett szójabab az egyik legjobb K2 vitamin forrás. K2-vitamin pedig jelentősen hozzájárul a szív és a csontok egészségéhez.

Nyolcvan év felett is egészségesek, és van energiájuk, így nem csoda, hogy a japán nyugdíjasok nagy része aktívan tölti napjait.

Gyaloglás

A japánok sokat gyalogolnak. ”Egyike a legnagyobb titkoknak a japán életvitelben a gyaloglás. Az emberek napi átlag 2-3 órát is gyalogolnak.” közli Naomi Moriyama („A japán nők, akik nem híznak és nem öregednek” könyv szerzője). Egy 2012 –es Harvardi kutatás szerint, heti két és fél óra gyaloglás 7 évet adhat hozzá a várható élettartamhoz. Heti 75 perc intenzív gyaloglás pedig 2 évvel képes meghosszabbítani a várható élettartamot.

Thai Chi

A Japánok idős korban is rendszeresen gyakorolják Thai Chi-t. A Thai chi egy olyan módszer ami a mély, és tudatos légzést kombinálja a lassú, és kiegyensúlyozott mozgással.  A Thai Chi hatékony stressz-levezető módszer, támogatja a belső nyugalmat és a jobb testi egészséget.

A következő hetekben igyekszünk további hasznos tippeket adni, hogy hogyan őrizheti meg egészségét idősebb korban is!

Akciós Vitaminok, 50 év felettieknek

 

Névjegy Vitaminkirály (MJ)

2 thoughts on “A hosszú élet titka”

  1. Mindez, amit az önök és más egészségügyi honlapon olvasható, sőt beszerezhető( lenne ),
    a hazai átlag nyugdíjasnak elérhetetlen, pedig nagy szükségünk lenne a készítményekre, prevenciós szemléletre, mert az orvosi gyakorlat, ma, többet árt, mint használ:!?

    1. A hazai nyugdíjasoknak a fenti cikkből elérhető a gyaloglás, a tai chi, a zöld tea és a mérsékelt cukorfogyasztás lehetősége is. Ha már ezeket valaki alkalmazza, nagyon sokat tett az egészségéért. Nattoban lévő K2 vitaminról és Omega-3-ról külön szükséges gondoskodni, ezeket jóminőségű táplálékkiegészítőkből elérhető áron lehet fedezni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.