Az életmentő kálium

A nyugati étrend rejtett hiányai alattomban ássák alá az egészséget, úgy, hogy a végeredményben kialakuló betegségeket “korral járónak” és sorszerűnek tekintik. Ilyen a magas vérnyomás, a szívbetegség, a sztrók és még sok “apróság”, amit az évtizedeken át fennálló káliumhiány eredményez.

Az Európában kb. 5000 éve elterjedt földművelés alaposan megváltoztatta táplálékunk összetételét.

Mennyi káliumot ettek a természeti népek?

A természeti népek  még napi 6-10 gramm káliumot fogyasztottak, míg a mai átlag amerikai felnőttek kevesebb, mint 2%-a fogyaszt naponta 4.7 g-nál többet.  A nátrium-kálium arány rendkívül fontos a szervezet normál működése szempontjából. A fokozott nátriumfogyasztás a káliumhiány mellett szív- és érrendszeri betegségeket és egyéb működési zavarokat okoz a szervezetben. Míg például a paleolit kor embere 16:1 arányban fogyasztott káliumot és nátriumot, ma a fejlett országokban ez az arány körülbelül 0.6:1. azaz a káliumfogyasztás több mint a huszadára csökkent. Valójában -szemben a közegészségügyi tanácsokkal – nem a sófogyasztást (azaz a nátriumbevitelt) kéne csökkenteni, hanem a káliumfogyasztást növelni. A közegészségügy által elvárt mértékű sófogyasztás csökkentés tényleges előnyt nem jelent a vérnyomáscsökkentésben! Ugyanakkor jelentősen megnöveli a kardiovaszkuláris halálozás kockázatát.

Hova tűnt az étrendünkből a kálium?

Káliumot leginkább zöld növények és gyümölcsök fogyasztásával lehet komolyabb mennyiségben bevinni. A sok gyümölcs azonban előnytelen a magas fruktóz és cukortartalom miatt. Maradnának hát az alacsony energiatartalmú zöldségek, amiből viszont igen keveset fogyaszt a nyugati ember. Ráadásul 1940 és 1991 között az élelmiszerekben átlagosan 15%-kal, gyümölcsökben 19%-kal csökkent a káliumtartalom. Az emberi szervezet fokozott káliumigénye is közvetetten bizonyítja, hogy az ember mindig is sok növényt fogyasztott.

Gyógyszer mellékhatások okozta káliumhiány

Kórosan alacsony káliumszintet okozhat pl. a vízhajtók szedése, de a bétablokkolókpenicillin származékok, kortizonkezelés is. Az intenzív osztályra kerülők 20%-a közepes-súlyos káliumhiányban szenved, a baleseti sérülteknél egy az arány 40-70% is lehet.

Tünetek

A magnéziumhiány általában káliumhiánnyal is jár, s jól ismert a nyugati népesség nagy része magnéziumhiányban szenved. A káliumhiány tünetei a fáradtság, izomgyengeség, szívritmus zavarok (különösen szívbetegeknél), székrekedés, és olykor az állandó szomjúság.

Kálium és vérnyomás

32 placebo kontrollos vizsgálat összevont elemzése szerint minden 2 gramm növekmény a káliumfogyasztásban magas vérnyomásban szenvedő betegek esetén átlagosan 4.4/1.8 (szisztolés/diasztolés) vérnyomáscsökkenést eredményez. A valódi vegetáriánusoknak (azaz nem kenyéren, hanem zöldségeken élőknek) általában alacsony a vérnyomása, akárcsak a természeti népeknek .

Természetesen egészségesebb (volna) zöldségek fogyasztásával növelni a káliumbevitelt. Amennyiben az ember annyi zöldséget enne, mint a természeti népek, illetve annyi kálium lenne a zöldségekben mint akkor. Azonban a reális megoldás a tablettás, vagy a káliummal dúsított só.

A kálium és a szív

A káliumhiány egyik jellemző hatása a szívkamrai aritmiák és fibriláció (kamraremegés). Ennek különösen nagy a kockázata szívbetegeknél. Minél magasabb a vérben a kálium szintje (a normál érték felső határáig), annál kisebb a kockázata a kamrai tachykardiának.

Kálium és sztrók

859 ötven és hetvenkilenc év közötti ember 12 éves követéses vizsgálatából az derült ki, hogy a legtöbb káliumot fogyasztókhoz képest a legkevesebbet fogyasztóknak 2.6-szer volt nagyobb a sztrókkockázata. Minden 400 mg növekmény a káliumfogyasztásban 40%-kal csökkentette a sztrók kockázatotA káliumfogyasztás a magas vérnyomástól, testsúlytól, életkortól függetlenül védett a sztrókkal szemben.

44 000 ezer ember követéses vizsgálata szerint a napi 2.4 gramm  káliumot fogyasztókhoz képest a legalább 4.4 grammot fogyasztóknak 40%-kal kisebb volt a sztrókkockázata. A sztrók kockázat dózisfüggő volt, azaz minél több káliumot fogyasztott valaki, annál kisebb volt a kockázata. Hasonló eredményt kaptak 86 000 nő 14 éves követéses vizsgálatában. Itt a legtöbb káliumot fogyasztóknak 38%-kal csökkent a sztrókkockázata a legkevesebb káliumot fogyasztókhoz képest.

Elemzések szerint napi 600 gramm zöldség és gyümölcs fogyasztása 19%-kal csökkentené a sztrókok számát. A banán az egyik legnagyobb káliumtartalmú növény, 10 dkg banán 400 mg káliumot tartalmaz. Elvileg, ha banánból fedeznénk a napi zöldség és gyümölcsbevitelt, akkor napi 60 dkg banán még mindig csak 2.4 gramm káliumot jelentene, ami még a manapság javasolt napi bevitelt sem fedezi.Ezzel ismét azt szeretném sugallni, hogy ésszerűbb megoldás a káliumot tablettákból pótolni.

Kálium és izomzat

A káliumhiány, különösen, ha nagy erőkifejtés igénylő sportot űz valaki, izomsejt széteséshez vezethet, továbbá a káliumhiány izomgyengeséget, fáradékonyságot, izomgörcsöket eredményezhet.

Kálium és cukoranyagcsere

A káliumhiány rontja az inzulintermelést és a sejteken az inzulinhatást, azaz ront a vércukorszinten (Weiner és Wingo, 1997). A thiazid hatóanyagú vízhajtók jelentős káliumvesztést okoznak. Ötvenkilenc thiazid hatását elemző vizsgálat összevont elemzése azt igazolta, hogy a káliumvesztés jelentősen rontja a inzulinérzékenységet és megnöveli a cukorbetegség kockázatát (Zillich et al. 2006). Ugyanakkor cukorbetegeknél a káliumpótlást óvatosan kell végezni, ha a betegnek már károsodott a veséje. A paleo étrend amúgy javíthatja a károsodott vese funkcióját. Két vizsgálat is megerősítette, hogy a ketogén étrend visszaállítja a vese működését – legalábbis egereknél.

Kálium és vese

A veseciszták egy részét az alacsony káliumszint okozza, és a káliumszint rendezése visszafejlesztheti a cisztákat. A fokozott káliumfogyasztás csökkenti a kalciumürítést, s ezáltal egyfelől csökken a vesekő kialakulásának kockázata, másrészt a nagy káliumfogyasztás csökkenti idős korban a csontvesztést. A legtöbb vesekő kalciumtartalmú, s mivel a fokozott káliumfogyasztás csökkenti a vesében a kalcium kiválasztást, azáltal jelentősen csökken a vesekő kockázat.

Fontos!

A sok káliumfogyasztás egészséges embereknél baj nem okozhat, mert a vese a fölösleget kiválasztja. Baj csak akkor lehet a káliumpótlásból, ha valakinek a veséje károsodott és nem képes a megfelelő kálium-nátrium arányt fenntartani. Károsodott vesefunkció mellett folyamatosan ellenőrizni kell a vérben a káliumszintet, mert ebben az esetben túl lehet adagolni!

Forrás: tenyek-tevhitek.hu (Az életmentő kálium, részletek)

Ingyen szállítás

Névjegy Vitaminkirály (MJ)

2 thoughts on “Az életmentő kálium”

  1. Sajnos cukor betegségem van. Nagyon szeretnék tőle megszabadulni.Minden változtatást vállalok ezért.Kérem segítsenek.

    1. Kedves Német Istvánné!

      Köszönjük a levelét. Létezik egy bárki számára követhető program, aminek célja a 2-es típusú diabétesz végleges kezelése, és az elmúlt években sokan (akik komolyan vették) sikerrel is jártak.

      A program itt elérhető:

      http://www.25nap.hu/

      A diabétesz valódi okait kezeli a program, a szervezet öngyógyító mechanizmusait használja fel, nincs káros mellékhatás, korhatár vagy titkos összetevő, viszont kitartást és erőfeszítést igényel.

      Sok sikert hozzá! Amennyiben pozitív változásokat tapasztal, írja meg nekünk. Mindig szeretünk ilyet olvasni! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.