Az életmentő kálium

A nyugati étrend rejtett hiányai alattomban ássák alá az egészséget, úgy, hogy a végeredményben kialakuló betegségeket “korral járónak” és sorszerűnek tekintik. Ilyen a magas vérnyomás, a szívbetegség, a stroke és még sok “apróság”, amit az évtizedeken át fennálló káliumhiány eredményez.

Az Európában a kb. 5000 éve elterjedt földművelés alaposan megváltoztatta táplálékunk összetételét.

Mennyi káliumot ettek a természeti népek?

A természeti népek akkoriban még napi 6-10 gramm káliumot fogyasztottak, míg ma az átlag amerikai felnőttek kevesebb, mint 2%-a fogyaszt naponta 4.7 g-nál többet.

Míg a paleolit kor embere 16:1 arányban fogyasztott káliumot és nátriumot, ma a fejlett országokban ez az arány körülbelül 0.6:1. azaz a káliumfogyasztás majdnem a harmincadára csökkent.

A nátrium-kálium arány rendkívül fontos a szervezet normál működése szempontjából. A fokozott nátriumfogyasztás a káliumhiány mellett szív- és érrendszeri betegségeket és egyéb működési zavarokat is okozhat a szervezetben.

A probléma megoldásához viszont a közegészségügyi tanácsokkal ellentétben nem a sófogyasztás (azaz a nátriumbevitel) csökkentésére, hanem a káliumfogyasztást növelésére lenne szükségünk. A közegészségügy által elvárt mértékű sófogyasztás csökkentés tényleges előnyt nem jelent a vérnyomáscsökkentésben! Ugyanakkor jelentősen megnöveli a kardiovaszkuláris halálozás kockázatát.

Hova tűnt az étrendünkből a kálium?

Káliumot leginkább zöld növények és gyümölcsök fogyasztásával tudjuk komolyabb mennyiségben a szervezetünkbe juttatni. A sok gyümölcs azonban előnytelen a magas fruktóz és cukortartalom miatt. Maradnának hát az alacsony energiatartalmú zöldségek, amiből viszont igen keveset fogyaszt a nyugati ember. Ráadásul 1940 és 1991 között az élelmiszerekben átlagosan 15%-al, gyümölcsökben 19%-al csökkent a káliumtartalom. Az emberi szervezet fokozott káliumigénye is közvetetten bizonyítja, hogy az ember mindig is sok növényt fogyasztott.

Káliumhiány a gyógyszerek mellékhatásaitól?

Kórosan alacsony káliumszintet okozhat pl. a vízhajtók szedése, de a bétablokkolók, a penicillin származékok vagy a kortizon kezelés is. Az intenzív osztályra kerülők 20%-a közepesen súlyos káliumhiányban szenved, a baleseti sérülteknél ez az arány 40-70% is lehet.

A káliumhiány tünetei

A magnéziumhiány általában káliumhiánnyal is jár, és mint tudjuk, a nyugati népesség nagy része magnéziumhiányban szenved. A káliumhiány tünete lehet a fáradtság, az izomgyengeség, a szívritmus zavarok (különösen szívbetegeknél), a székrekedés, és olykor az állandó szomjúság.

Káliumhiány és vérnyomás

32 placebo kontrollos vizsgálat összevont elemzése szerint minden 2 gramm növekmény a káliumfogyasztásban, a magas vérnyomásban szenvedő betegek esetén átlagosan 4.4/1.8 (szisztolés/diasztolés) vérnyomáscsökkenést eredményez. A valódi vegetáriánusoknak (azaz nem kenyéren, hanem zöldségeken élőknek) általában alacsony a vérnyomása, akárcsak a természeti népeknek .

Természetesen egészségesebb lenne zöldségek fogyasztásával növelni a káliumbevitelt. Amennyiben az ember annyi zöldséget enne, mint a természeti népek, illetve annyi kálium lenne a zöldségekben mint akkor. Azonban napjainkban az igazi, reális megoldás a tablettás, vagy a káliummal dúsított só.

A kálium és a szív

A káliumhiány egyik jellemző hatása a szívkamrai aritmia és fibriláció (kamraremegés). Ennek különösen nagy a kockázata a szívbetegek esetében. Minél magasabb a vérben a kálium szintje (a normál érték felső határáig), annál kisebb a kockázata a kamrai tachykardiának.

Káliumhiány és stroke

859 ötven és hetvenkilenc év közötti ember 12 éves követéses vizsgálatából az derült ki, hogy a legtöbb káliumot fogyasztókhoz képest a legkevesebbet fogyasztók esetében 2.6-szer volt nagyobb a stroke kockázata. Minden 400 mg növekmény a káliumfogyasztásban 40%-al csökkentette a stroke kockázatát. A káliumfogyasztás a magas vérnyomástól, a testsúlytól, az életkortól függetlenül védett a sroke-al szemben.

44 000 ezer ember követéses vizsgálata szerint a napi 2.4 gramm káliumot fogyasztókhoz képest a legalább 4.4 grammot fogyasztók esetében 40%-al kisebb volt a stroke kockázata. A stroke kockázat dózisfüggő volt, azaz minél több káliumot fogyasztott valaki, annál kisebb volt a kockázata. Hasonló eredményt kaptak 86 000 nő 14 éves követéses vizsgálata során is. Itt a legtöbb káliumot fogyasztók esetében 38%-al csökkent a stroke kialakulásának kockázata a legkevesebb káliumot fogyasztókhoz képest.

Elemzések szerint napi 600 gramm zöldség és gyümölcs fogyasztása 19%-al csökkentené a stroke-ok számát. A banán az egyik legnagyobb káliumtartalmú növény, 10 dkg banán 400 mg káliumot tartalmaz. Elvileg, ha banánból fedeznénk a napi zöldség és gyümölcsbevitelt, akkor napi 60 dkg banán még mindig csak 2.4 gramm káliumot jelentene, ami még a manapság javasolt napi bevitelt sem fedezi. Ezzel ismét azt szeretném sugallni, hogy ésszerűbb megoldás a káliumot tablettákból pótolni.

Káliumhiány és izomzat

A káliumhiány, különösen, ha nagy erőkifejtést igénylő sportot űz valaki, izomsejt széteséshez vezethet, továbbá a káliumhiány izomgyengeséget, fáradékonyságot, izomgörcsöket eredményezhet.

Káliumhiány és cukoranyagcsere

A káliumhiány rontja az inzulintermelést és a sejteken az inzulinhatást, azaz rontja a vércukorszintet (Weiner és Wingo, 1997). A thiazid hatóanyagú vízhajtók jelentős káliumvesztést okoznak. Ötvenkilenc thiazid hatását elemző vizsgálat összevont elemzése azt igazolta, hogy a káliumvesztés jelentősen rontja a inzulinérzékenységet és megnöveli a cukorbetegség kockázatát (Zillich et al. 2006). Ugyanakkor cukorbetegeknél a káliumpótlást óvatosan kell végezni akkor, ha a betegnek már károsodott a veséje. Két vizsgálat is megerősítette, hogy a ketogén étrend visszaállítja a vese működését – legalábbis egereknél.

Káliumhiány és vese

A veseciszták egy részét az alacsony káliumszint okozza, és a káliumszint rendezése visszafejlesztheti a cisztákat. A fokozott káliumfogyasztás csökkenti a kalciumürítést, s ezáltal egyrészt csökken a vesekő kialakulásának kockázata, másrészt a nagy káliumfogyasztás csökkenti időskori a csontvesztést. A legtöbb vesekő kalciumtartalmú, s mivel a fokozott káliumfogyasztás csökkenti a vesében a kalcium kiválasztást, azáltal jelentősen csökken a vesekő kialakulásának kockázat.

Fontos!

A sok kálium fogyasztása az egészséges emberek esetében nem okozhat bajt, mert a vese kiválasztja a felesleget. Baj csak akkor lehet a káliumpótlásból, ha valakinek a veséje károsodott és nem képes a megfelelő kálium-nátrium arányt fenntartani. Károsodott vesefunkció mellett folyamatosan ellenőrizni kell a vérben a káliumszintet, mert ebben az esetben túl lehet adagolni!

Forrás: tenyek-tevhitek.hu (Az életmentő kálium, részletek)

Magosi Judit szerzőről

2 thoughts on “Az életmentő kálium”

  1. Sajnos cukor betegségem van. Nagyon szeretnék tőle megszabadulni.Minden változtatást vállalok ezért.Kérem segítsenek.

    1. Kedves Német Istvánné!

      Köszönjük a levelét. Létezik egy bárki számára követhető program, aminek célja a 2-es típusú diabétesz végleges kezelése, és az elmúlt években sokan (akik komolyan vették) sikerrel is jártak.

      A program itt elérhető:

      http://www.25nap.hu/

      A diabétesz valódi okait kezeli a program, a szervezet öngyógyító mechanizmusait használja fel, nincs káros mellékhatás, korhatár vagy titkos összetevő, viszont kitartást és erőfeszítést igényel.

      Sok sikert hozzá! Amennyiben pozitív változásokat tapasztal, írja meg nekünk. Mindig szeretünk ilyet olvasni! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .