Superfood

Mit jelent a superfood kifejezés?

A superfood vagy „szuper-élemiszer” kifejezés nem újdonság. Már az 1915-ös kiadású Oxford Dictionary-ben is megtalálható, mint „egy tápanyagokban dús élelmiszer, amiről úgy tartják, hogy különösen kedvező hatást gyakorol az egészségre és a jó közérzetre”.

Az olyan ételeket soroljuk ebbe a kategóriába, melyek tápanyagtartalmuk, biológiai értékük miatt kiemelkednek a többi közül. Tehát nem csak a tányéron mutatnak jól, hanem a tápanyagtáblázatban is.

Tehát ezek az élelmiszerek gazdagok tápanyagokban, antioxidánsokban vagy egyéb értékes növényi vegyületekben. A szó széleskörű használata a 90-es években indult be Amerikában.
Európában az utóbbi években lett egyre ismertebb a kifejezés. Nem véletlen. Mivel az élelmiszeripar tevékenysége miatt jelentősen lecsökkent az ételeink tápanyagtartalma, egyre többen kezdenek tudatosan figyelni a táplálkozásukra.

Akik ezzel tisztában vannak az élelmiszeripar tevékenységének az szervezetre gyakorolt nem kifejezetten előnyös hatásaival, azok már évek óta kiegészítik az étrendjüket olyan vitaminokkal ásványi anyagokkal és superfoodokkal, melyekkel a minőséget is biztosítják az elfogyasztott „mennyiség” mellett.

Tehát már itthon is évek óta használatban van a “superfood” (szuper étel) elnevezés. Főleg azokat az élelmiszereket hívják így, ami biológiai értékét tekintve valamilyen okból kiemelkedő a többi közül. Például az Omega 3 olajok, az algák, az áfonyafélék, vagy a gyümölcsök és zöldségek keverékéből előállított speciális keverékeket hívják így.

Superfood vagy multi vitamin?

Többen a különféle multivitaminokkal szeretnék összehasonlítani ezeket. A legkönnyebb egy hasonló nagyságrendű dologgal összehasonlítani valamit, de ez a superfoodok esetén nem lehetséges.
Egy multi-vitamint egy másik multivitaminnal lehet leginkább összehasonlítani. (pl, napi adagja mennyi C-vitamint, mennyi-b-vitamint tartalmaz, van-e benne omega3 halolaj, csipkebogyó, vagy egyéb növényi összetevők). Multi vitamint azért szedünk, hogy pótoljuk azt a vitamin mennyiséget, amit az ételeinkkel nem juttatunk be a szervezetünkbe. De ez még nem jelenti azt, hogy mellette nem kell zöldséget és gyümölcsöt enni.

Változatosság

Egyetlen superfood jóval többféle tápanyagot vagy értékes növényi vegyületet tartalmaz, mint egy mutlivitamin készítmény. Például a spirulina alga több mint 10 féle aminosavat, 8 féle ásványi anyagot, 10 féle vitamint, 7 különböző karotin vegyületet, enzimeket, és eszenciális zsírsavakat. És mi van ha mellé még eszünk egy kis áfonyát, vagy méhpempőt. Így még jó néhány fajta tápanyagot adunk a szervezetünknek. sokszor hallani, hogy a változatos étrend az egészség alapja. Ezek a superfoodok nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy igen változatossá egészítsük ki az étrendünket a sokféle tápanyaggal, és növényi vegyülettel, amit tartalmaznak.

Megjelenítve 1–12 / 39 találat