Melyek a testmozgás mentális és fizikai egészségügyi előnyei?

A testmozgás számos gyógyító és megelőző előnnyel jár a testi és lelki egészség szempontjából.

A testmozgás mind a mentális, mind a fizikai egészség hasznára válik. A rendszeres fizikai aktivitás az egyik legfontosabb dolog, amit egészséged érdekében tehetsz.

1953-ban egy úttörő tanulmány kimutatta, hogy a szívkoszorúér-betegségek aránya alacsonyabb volt a fizikailag aktív londoni buszvezetők körében, mint a kevésbé aktív buszsofőrök között.

Egy közelmúltbeli áttekintés szerint a korai jelentés óta a kutatók több, mint 40 krónikus betegséggel kapcsolták össze a fizikai inaktivitást.

Ez a cikk a rendszeres testmozgás néhány konkrét előnyét vizsgálja a mentális és fizikai egészség szempontjából.

1, Javítja a szív- és érrendszeri egészséget

A rendszeres testmozgás jót tesz a szív egészségének és segíthet megakadályozni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. A lehetséges előnyök közé tartozik, hogy:

  • normalizálja a koleszterinszintet.
  • csökkenti a vérnyomást.
  • csökkenti a szívroham és a szívbetegség kockázatát.
  • csökkenti a stroke kockázatát.

2, A testmozgás segít a cukorbetegség kezelésében

Az American Diabetes Association (ADA) szerint a különböző típusú gyakorlatok előnyösek lehetnek a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek, és azoknak is, akiknél fennáll annak kockázata. Nézzük, milyen előnyökkel járhat:

  • szabályozza a vércukorszintet
  • segít a fogyásban
  • segíti az általános jó közérzetet
  • késleltei vagy megelőzi a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását

Az ADA azt mondja: “A fizikai aktivitást és a testmozgást minden cukorbetegnek elő kellene írni a vércukorszint kontrolálásaként és az általános egészségi állapot kezelésének részeként.”

3, Csökkenti egyes rákbetegségek kockázatát

A National Cancer Institute szerint „erős bizonyíték van arra, hogy a magasabb szintű fizikai aktivitás összefüggésben áll az alábbi ráktípusok alacsonyabb kockázatával”:

  • gyomor
  • nyelőcső
  • mell
  • hólyag
  • méh
  • vese

Például egy 26 emlő-, prosztata- és vastagbélrákos beteget vizsgáló 2016-os elemzés megállapította, hogy az sportos életet élők között 37 százalékkal kevesebben haltak meg a rák miatt, mint a kevésbé aktív betegek között.

4, Javítja a mentális egészséget és a hangulatot

A fizikai aktivitás segíthet csökkenteni a szorongást, és ez az előny már közvetlenül egy mérsékelt vagy erőteljes edzés után is jelentkezhet.

Hosszabb távon a rendszeres testmozgás segíthet csökkenteni a depresszió kockázatát is.

5, A testmozgás javítja a csontok egészségét

A rendszeres testmozgás segíthet megelőzni az öregedéssel járó csontsűrűség-csökkenést. A mérsékelt vagy erőteljes izomerősítő és aerob gyakorlatok, valamint a csonterősítő programok mind segíthetnek.

A csontsűrűség valódi előnyei a heti körülbelül 90 percnyi edzéssel kezdődnek.

A súlyzós gyakorlatok, a séta és a tánc, valamint az ellenállási gyakorlatok különösen jót tesznek a csontok egészségének.

6, Segíti az izmok építését és erősítését

A teherviselő gyakorlatok elősegítik az erős izmok felépítését, ami a kor előrehaladtával különösen fontos a felnőttek számára.

7, A testmozgás meghosszabbíthatja az életet

„Erős tudományos bizonyítékok azt mutatják, hogy a fizikai aktivitás minden okból késlelteti a halálozást” – áll az Egészségügyi és Humánszolgáltatások Minisztériumának 2018-as jelentésében.

8, Segít megőrizni a mérsékelt testsúlyt

Jó bizonyítékok vannak arra, hogy a testmozgás segíthet a testsúly megőrzésében.

Általánosságban elmondható, hogy a fogyáshoz, majd annak megtartásához is egészséges, kiegyensúlyozott étrendre van szükség.

9, A testmozgás segíti az alvást

A rendszeres testmozgás segíthet:

  • az alvás hatékonyságának növelésében.
  • javítani az alvás minőségét és a mély alvást.
  • csökkenti a nappali álmosságot.
  • csökkenti az altatók szükségességét.

10, Segít a csontritkulás megakadályozásában

Mivel a testmozgás javíthatja a csontok egészségét, kezelheti vagy megelőzheti a csontritkulást.

A rendszeres testmozgás segít megelőzni az izomgyengeséggel és az egyensúlyhiánnyal kapcsolatos eséseket és töréseket is, ami különösen fontos a csontritkulásban szenvedők számára.

11, Javítja az agyműködést és csökkenti a demencia kockázatát

A rendszeres testmozgás csökkentheti a demencia és az Alzheimer-kór kockázatát felnőtteknél.

Az 50 év felettieknél a testmozgás javítja a megismerés bizonyos aspektusait, például a feldolgozási sebességet.

Egy 2016-os tanulmány áttekintette azokat a bizonyítékokat, amelyek arra utalnak, hogy a fizikai aktivitás, a kognitív tevékenység (például új készségek elsajátítása) és a mediterrán stílusú étrend elősegíti az idősek agyi egészségének megőrzését.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Szabó Zsófia szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .