Milyen gyorsan hatnak a probiotikumok?

A probiotikumok olyan élő mikroorganizmusok, amelyek jótékony hatással vannak az egészségre. Néhány probiotikum gyors enyhülést hozhat pár napon belül, míg krónikus betegségek esetén akár több hónapra is szükség lehet a jótékony hatás kifejtéséhez.

A probiotikumok támogatják az egészséges baktériumok növekedését és helyreállítását a belekben, elősegítve az emésztőrendszer egészségét. Például enyhe hasmenés esetén a tünetek néhány napon belül csökkenhetnek. Az emésztőrendszer általános egészségének javulása viszont hetekig tartó rendszeres használatot igényelhet.

A folyamatos probiotikum-használat a legelőnyösebb, mivel időbe telik, amíg ezek az egészséges baktériumok felhalmozódnak és jótékony hatással lesznek a szervezetre.

A probiotikumok meghatározása

A probiotikumok élő baktériumok és élesztőgombák, amelyeket gyakran „jónak” vagy „barátságosnak” neveznek. A probiotikumokat tartalmazó termékeket gyakran „élő kultúrákként” említik.

Ezek a mikroorganizmusok a szervezetben olyan területeken szaporodnak, mint a vékonybél és a vastagbél, ahol elősegítik a bélrendszer egészséges működését. Ezek a hasznos baktériumok támogatják az emésztést, és egyensúlyban tartják a bélflórát.

Ha az emésztőrendszerben nincs elegendő hasznos baktérium, vagy túl sok káros baktérium van jelen, az egyensúlyhiányt okoz, amit dysbiosisnak neveznek. Ez emésztési problémákhoz és más egészségügyi problémák kockázatához vezethet.

Milyen gyorsan hatnak?

A probiotikumok hatásának gyorsasága számos tényezőtől függ. Egy 2018-as tanulmány szerint a probiotikum törzse, az egészségi állapot, a termék formulája és minősége, valamint az adagolás mind befolyásolják a hatékonyságot.

Egyes probiotikumokat az akut tünetek, például a hasmenés kezelésére ajánlanak, és ezek néhány napon belül hatásosak is lehetnek. Például korábbi kutatások kimutatták, hogy a rehidratációs terápiával kombinált probiotikumok 2 nappal csökkenthetik a hasmenés időtartamát. A rehidratációs terápia gyakorlatilag annyit tesz, hogy fokozatosan visszapótolod a vizet, amit a szervezeted elveszített.

Krónikus állapotok, dysbiosis vagy általános immunrendszeri problémák esetén hetekig is eltarthat a hatás kifejtése. A hosszabb használat jobb eredményeket hozhat, például az irritábilis bélszindrómában (IBS) szenvedő betegek esetében, akiknek 8 hétig vagy tovább is érdemes szedniük a probiotikumokat. Egy 2018-as tanulmány szerint azok, akik 12 héten keresztül nagy dózisú probiotikus italt fogyasztottak, kevesebb felső légúti fertőzést tapasztaltak, mint a placebo csoport.

A megfelelő probiotikumok folyamatos használata kínálja a legjobb esélyt a tünetek csökkentésére és a bélrendszer egészségének javítására.

A probiotikumok leggyakoribb típusai

A probiotikumok különféle mikroorganizmusokat tartalmaznak. A két leggyakoribb csoport a Laktobacilusok és a Bifidobaktériumok.

Laktobacilusok:

  • Lactobacillus (L) salivarius
  • L. acidophilus
  • L. paracasei
  • L. fermentum
  • L. brevis
  • L. casei
  • L. sakei

Bifidobaktériumok:

  • Bifidobacterium (B) bifidum
  • B. longum
  • B. breve
  • B. animalis

Hogyan kell használni őket?

A probiotikumokat ételekhez adva vagy kiegészítőként lehet fogyasztani.

Probiotikus ételek fogyasztása

Néhány élelmiszer természetes formában tartalmaz probiotikumokat, míg másokhoz hozzáadják őket a gyártási folyamat során. Gyakori források a fermentált termékek és tejtermékek:

  • joghurt
  • túró
  • savanyú káposzta
  • kefir
  • kombucha
  • ecetes zöldségek
  • fermentált szójatermékek, mint a tempeh, a miso és a natto

Probiotikus kiegészítők

A probiotikumok kapszula, csepp, rágótabletta és italpor formájában is elérhetők, az egyes baktériumtörzsek különböző szintjeivel.

A probiotikumok előnyei

A probiotikumok számos előnnyel járhatnak, különösen a bélflóra és az emésztőrendszer egészségére vonatkozóan. A következő állapotok esetén nyújthatnak segítséget:

  • általános hasmenés
  • antibiotikumok okozta hasmenés
  • IBS
  • Crohn-betegség
  • colitis ulcerosa

Egy 2018-as áttekintés szerint a probiotikumok javíthatják a bélbaktériumok összetételét, az immunrendszer egészségét, a bélmozgásokat, a széklet konzisztenciáját és a hüvelyi egészséget. Fontos azonban, hogy ezek a hatások a probiotikum szedése alatt állnak fenn, és korlátozott bizonyíték áll rendelkezésre a hosszú távú előnyökről.

Összegzés

A probiotikumok élő mikrobák, amelyek pozitív hatással lehetnek az egészségre. Segíthetnek javítani az emésztőrendszer egészségét, csökkenteni bizonyos emésztési betegségek tüneteit és erősíteni az immunrendszert. Rövid távon néhány nap alatt enyhíthetik a hasmenést, míg krónikus betegségek esetén hetekig vagy hónapokig is szükség lehet a hatás eléréséhez. A legtöbb ember jól tolerálja a probiotikumokat, de egyeseknek érdemes orvossal konzultálni a használat előtt.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Szabó Zsófia szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .