Miért nem jutunk elég D-vitaminhoz?

A D-vitamin számos testi funkcióhoz nélkülözhetetlen és a hiánya növelheti a hosszú távú egészségügyi problémák kialakulásának kockázatát.

Hiányállapotok akkor alakulhatnak ki, ha valaki nem visz be elég D-vitamint. Hiány alakulhat ki akkor is, ha a szervezet nem képes felszívni a vitamint, vagy a májban és a vesében nem tudja aktív formájára alakítani.

Az alacsony D-vitamin szint számos problémához vezethet, különösen a csontokkal és az izmokkal kapcsolatban.

Hiányának ellenőrzésére vérvizsgálat készíthető. Az eredmény a szérum D-vitamin szintjét mutatja nanomol/literben (nmol/l). A szérum D-vitamin egészséges szintje 50 nmol/l és 125 nmol/l között van.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogyan lehet felismerni a hiány jeleit, és megnézzük, hogyan kezelhetjük.

Mi az a D-vitamin?

Ez egy zsírban oldódó vitamin, amelyet a szervezet akkor termel, amikor a bőr napfénynek van kitéve. Amikor bejut a szervezetbe, még nem aktív formában van. Használatához a szervezetnek aktív formává kell alakítania.

Mikor beszélünk D-vitamin hiányról?

A szérum D-vitamin vérvizsgálat eredményei a következőket mutathatják:

  • Túl magas és esetleg káros: 125 nmol/l vagy több
  • Elegendő: 50–125 nmol/l
  • Az elégtelenség kockázata: 30-49 nmol/l
  • Hiány: 30 nmol/l vagy kevesebb

A D-vitamin funkciói

Számos fontos funkciója van a szervezeten belül:

  • támogatja a csontok egészségét azáltal, hogy lehetővé teszi a kalcium felszívódását
  • elősegíti az izmok egészségét
  • szabályozza az immunrendszert
  • elősegíti a sejtnövekedést
  • csökkenti a gyulladást, ami segít megelőzni az olyan betegségeket, mint a rheumatoid arthritis és a pikkelysömör
  • szabályozza a vérnyomást és támogatja a szív- és érrendszer egészségét

Mik a hiányának okai?

D-vitamin-hiány akkor fordulhat elő, ha:

  • nem fogyasztasz elegendő D-vitamint
  • a szervezeted nem képes felszívni vagy lebontani a D-vitamint
  • nem töltesz elég időt ultraibolya B (UVB) napfényben

Kockázati tényezők

Különféle tényezők növelhetik a hiány kockázatát.

Diéta: Azok, akik nem esznek elég D-vitaminban gazdag ételt, beleértve a dúsított tejtermékeket és a gabonaféléket, alacsony D-vitamin-szinttel rendelkezhetnek.

Életmódbeli tényezők: Vannak, akik kevés időt töltenek a szabadban munkájuk, rossz egészségi állapotuk vagy más tényezők miatt. Ezeknek az embereknek kevesebb lehetőségük van arra, hogy a bőrüket napfény érje. Az étrend-kiegészítők hivatala azt javasolja, hogy azok, akik sok fényvédőt használnak, vagy testüket fedő ruhát viselnek, vagy nem töltenek elegendő időt a napon, azok vezessenek be D-vitamin-forrásokat az étrendjükbe.

Felszívódási problémák: A Crohn-betegség, a cöliákia és más állapotok negatívan befolyásolhatják a tápanyagok, köztük a D-vitamin felszívódását a belekben.

Gyógyszerek: Egyes gyógyszerek csökkentik a szervezet azon képességét, hogy felszívja vagy szintetizálja a D-vitamint. Ide tartoznak többek között a szteroidok és egyes koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek.

Dohányzás: A vitamin szintje alacsonyabb a dohányosok körében. Egyes szakértők szerint a dohányzás hatással lehet arra a génre, amely aktiválja a D3-vitamin termelését a szervezetben.

Bőrtípus: A sötétebb bőrűeknek több napfényre van szükségük a termeléséhez, mint a világosabb bőrűeknek.

A vese és a máj egészsége: A máj- és vesebetegségben szenvedőknek általában alacsonyabb a D-vitamin szintje. Ezek a betegségek befolyásolhatják a szervezet azon képességét, hogy szintetizálják a D-vitamint, vagy aktív formává alakítsák.

Tünetek

Előfordulhat, hogy a D-vitamin-hiány nem okoz tüneteket, vagy a tünetek megjelenése több évig is eltarthat. Ez azonban növelheti a hosszú távú egészségügyi problémák kockázatát.

Idővel az alacsony vitaminszint a következőket okozhatja:

Csontritkulás: A csontok elvékonyodnak vagy törékennyé válnak

Osteomalacia: Ez a gyermekeket érintheti. Ilyenkor a csontok megpuhulnak, ami csontdeformitást, alacsony termetet, fogászati problémákat, törékeny csontokat és járási fájdalmat okoz.

Hogyan pótolható a D-vitamin?

A jó táplálékforrásai a következők:

  • olajos halak, például makréla vagy lazac
  • marha máj
  • sajt
  • gomba
  • tojássárgája
  • dúsított élelmiszerek, beleértve néhány gabonapelyhet, narancslevet, tejet, szójaitalt és margarint

Természetes napfénynek való kitettség

A napfény fontos a D-vitamin-szint növeléséhez, de a nem megfelelő napsugárzás növeli a bőrrák kockázatát.

A napfénynek való biztonságos kitettség érdekében ügyeljünk arra, hogy melyik napszakban és mennyi időt töltünk a napon. Az évszaktól, a földrajzi elhelyezkedéstől és egyéb tényezőktől függ, hogy ezt mikor és mennyi ideig kell megtenni.

Megelőzés

A hiány megelőzésének legjobb módja, ha D-vitaminban gazdag ételeket fogyasztunk, és minden nap eltöltünk egy kis időt a szabadban.

Néhány tipp a hiányosság elkerülésére:

Az egészséges testsúly megőrzése: A kerékpározás vagy a gyaloglás egyaránt biztosít testmozgást és napfénynek való kitettséget.

Egészségügyi állapotok kezelése: A tápanyagok felszívódását befolyásoló egészségi állapotok esetében az emberek azt tapasztalhatják, hogy az alapbetegségük kezelése segít növelni bizonyos tápanyagok szintjét, beleértve a D-vitamint is.

Legyünk proaktívak az egészség megőrzésével kapcsolatban: Azoknak, akiknek családjában előfordult csontritkulás vagy D-vitamin-hiány, érdemes megfontolniuk a rendszeres szűrést.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Szabó Zsófia szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .