Miért rendkívül fontos a C-vitamin?

A C-vitamin egy létfontosságú tápanyag az egészség eléréséhez.

Segít a csontok, a bőr és az erek egészségének fenntartásában. Emellett pedig egy rendkívül jó antioxidáns is. A C-vitamin a természetben is megtalálható bizonyos élelmiszerekben, főleg a gyümölcsökben és zöldségekben. Azonban mivel napjainkban egyre nehezebb ezekből az ételekből a megfelelő mennyiséghez jutni, érdemes az étrend-kiegészítőket választanunk.

Egyéb elnevezései közé tartozik az L-aszkorbinsav, az aszkorbinsav és az L-aszkorbát is.

Ebből a cikkből megtudhatod, hogy miért is van nagy szükségünk erre a vitaminra és azt is, hogy mik lehetnek a hatékony forrásai.

Miért van szükségünk a C-vitaminra?

Mivel ez egy vízben oldódó tápanyag, a szervezet nem képes hosszú távon eltárolni. Éppen ezért a megfelelő C-vitamin-szint fenntartása érdekében napi szinten figyelned kell a kellő mennyiség pótlására.

A szervezetnek C-vitaminra van szüksége a különböző funkciók ellátásához. Íme néhány példa:

  • Segíti a szervezet kollagén, a L-karnitin és egyes neurotranszmitterek, ingerületátvivő anyagok termelését.
  • Antioxidánsként segít eltávolítani a szervezetből a reaktív oxidatív fajokként (ROS) ismert nemkívánatos anyagokat. (lásd: a következő bekezdésben)
  • Segíti a vas felszívódását a szervezetben.
  • Erősíti az immunrendszert.
  • Elősegíti a sebgyógyulást.

A ROS anyagok, mint például a szabadgyökök, amik a természetes testi folyamatokból, szennyeződések és egyéb tényezők eredményei. Ezek oxidatív stresszhez vezethetnek, ami sejtkárosodást okozhat.

A C-vitamin antioxidáns hatása segíthet csökkenteni a gyulladásokat, valamint a különböző betegségek, köztük egyes rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát.

A szervezetnek C-vitaminra van szüksége a kollagén előállításához. Ez a kötőszövet fő alkotóeleme és az izomszövetek 1-2%-át is ez teszi ki. A kollagén létfontosságú összetevő az olyan rostos szövetekben, mint például az inak, a szalagok, a bőr, a szaruhártya, a porcok és csontok, a bél, valamint a véredények.

Az alacsony C-vitamin-szint skorbuthoz vezethet. Ennek tünetei közé tartozik az ínyvérzés, a fogak kilazulása, a vérszegénység, a fáradtság és az ízületek duzzadása is.

A C-vitamin előnyei a következők lehetnek:

Sebgyógyulás

A C-vitamin elősegíti a szervezet kollagén termelését és jelen van a bőrben, az izomzatban és más szövetekben is. Azok az emberek, akiknél alacsony a szintje, lassabb sebgyógyulást tapasztalhatnak, mivel szervezetük kevésbé lesz képes a kollagén termelésére.

A sebgyógyulás idején érdemes megbízható forrásból származó étrend-kiegészítőket fogyasztanod, hogy a lehető leggyorsabban dolgozhasson a szervezeted a hiba helyreállításán.

Szív- és érrendszer

A C-vitamin számos okból előnyös lehet a kardiovaszkuláris egészség elérésében. Tanulmányok azt sugallják, hogy:

  • antioxidáns tulajdonsággal rendelkezik.
  • segíthet az erek kiszélesítésében.
  • javítja a nitrogén-monoxid termelést. (Fontos ingerületátvivő anyag a szervezetben)
  • segít csökkenteni a plakkok, lerakódások kialakulásának esélyét.

Emellett segíthet megakadályozni a szívbetegségek és a magas vérnyomás kialakulását.

Szürkehályog és életkorral összefüggő makuladegeneráció

A C-vitamin segíthet csökkenteni a szürkehályog kialakulásának kockázatát és lassíthatja az életkorral összefüggő makuladegeneráció előrehaladását.

Szakértők úgy vélik, hogy az oxidatív stressz mindkét eset kialakulása során szerepet játszhat, ezért ezeket az előnyöket a vitamin antioxidáns hatásának köszönhetjük.

Cukorbetegség

Egy 2019-es tanulmány során 31, 60 év körüli embert vizsgáltak. Arra voltak kíváncsiak, hogy a C-vitamin-kiegészítők szedése befolyásolja-e a glükózszintet evés után.

4 hónapnyi folyamatos pótlás után a résztvevők glükózszintje és vérnyomása is javult a placebo csoporthoz képest. Ez arra utal, hogy hatásos lehet a cukorbetegség kezelésében.

Allergia ellen hatásos lehet a C-vitamin?

Az allergiás reakció során az immunrendszer gyulladásos választ vált ki, amely olyan tünetekhez vezethet, mint a duzzanat vagy a csalánkiütés. E folyamat során a szervezet ROS-t termel, ami oxidatív stresszhez vezethet.

Egy 2018-as tanulmányban 71 bőr- vagy légúti allergiában szenvedő ember kapott különböző dózisú intravénás C -vitamint, és a kutatók megfigyelték a résztvevők tüneteinek súlyosságát. Arra a következtetésre jutottak, hogy a nagy dózisú C -vitamin bevitele segíthet csökkenteni az allergiás tüneteket.

Bizonyítékokat találtak arra is, hogy az alacsony C -vitamin-szint gyakori az allergiás embereknél.

Mik lehetnek a jó C-vitamin források?

A C -vitamin legjobb forrásai a friss gyümölcsök és zöldségek. A melegítés és a vízben való főzés azonban elpusztíthatja ezen élelmiszerek a C-vitamin tartalmának egy részét, ezért a legjobb a nyers ételek fogyasztása.

Néhány jó C -vitamin forrás:

Kiket fenyeget leginkább a C-vitamin hiánya?

  • dohányzó vagy passzív dohányzásnak kitett emberek
  • akik nem követnek változatos étrendet
  • bizonyos egészségi állapotú emberek, különösen azok, akik bélrendszeri felszívódási zavarokkal küzdenek

A dohányzó embereknek több C-vitaminra van szükségük?

A dohányzás és más szennyező anyagok oxidatív stresszhez vezethetnek. Az antioxidánsok, például a C-vitamin is, csökkenthetik az oxidatív stresszt.

A dohányzó emberek általában alacsonyabb C-vitamin-szinttel rendelkeznek, mint azok, akik nem dohányoznak. Ennek oka lehet az oxidatív stressz magasabb szintje.

A dohányzás gyulladást és károsodást okoz a száj, a torok és a tüdő nyálkahártyájában.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Szabó Zsófia szerzőről

One thought on “Miért rendkívül fontos a C-vitamin?”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .