Íme az 5 legjobb étrend-kiegészítő a „ködös agy” ellen!

Kellemetlen és sokunk számára jól ismert jelenség lehet a „ködös agy”.

Ilyenkor nem csak kis dolgokra nem emlékszünk, hanem úgy érezzük, mintha agyunk az elmúlt heteket egy paraván mögött töltötte volna. A „ködös-agy”, bár önmagában nem egészségügyi állapot, olyan tünetek csoportjára utal, mint a memória- és koncentrációs zavarok, az információfeldolgozás nehézségei, a fáradtság és a szétszórt gondolatok.

Általában bizonyos betegségekben szenvedő embereket érint. Beleértve a test szerte jelentkező fájdalmat, vagyis a fibromialgiát, a Hashimoto-pajzsmirigy-gyulladást, a krónikus fáradtság szindrómát, a depressziót, az autizmus spektrumzavarát, a cöliákiát és a neuropszichiátriai rendellenességeket.

Számos tényező, köztük a tápanyaghiány is hozzájárulhat a „ködös agy” tüneteihez.

Ha az „agyi ködöt” a vitaminok, ásványi anyagok és egyéb tápanyagok alacsony vagy hiányos szintje okozza, akkor hasznos lehet az étrend-kiegészítők használata.

Ez a cikk 5 bizonyítékokon alapuló kiegészítőt tartalmaz, amelyek segíthetnek a „ködös-agy” esetén.

1, D -vitamin

A D-vitamin zsírban oldódó tápanyag, amely szükséges többek között az immunrendszer működéséhez és az agy egészségéhez.

Az alacsony D-vitamin szint negatívan befolyásolhatja a kognitív egészséget és hozzájárulhat az „agyi köd” tüneteihez.

A depresszióban szenvedő emberek gyakran tapasztalnak koncentrációs zavarokat és memóriaproblémákat.

A D-vitamin hiánya fokozza a depressziós tünetek kialakulásának kockázatát. A kutatások azt sugallják, hogy a D-vitamin-kiegészítők javíthatják a depressziós tüneteket, beleértve az „agyi ködöt” is.

Más tanulmányok azt mutatják, hogy a D-vitamin bizonyos embereknél javíthatja az általános mentális egészséget. Beleértve a hangulatot, a negatív gondolatokat, valamint a szorongás és depresszió tüneteit egyaránt.

2, Omega-3 zsírsavak

Az omega-3 zsírsavak jól ismertek lenyűgöző egészségügyi hatásaikról. A koncentrált omega-3-kiegészítők szedése javíthatja az agy egészségét, és a „ködös agy” bizonyos tüneteit, beleértve a koncentrációt és a memóriát is.

Tanulmányok azt mutatják, hogy az omega-3 zsírsavak, az EPA és a DHA támogathatja az agy egészségét, beleértve a memóriát, a figyelmet és a hangulatot.

Egy 176 alacsony omega-3 bevitelű felnőtt bevonásával végzett vizsgálat megállapította, hogy napi 1,16 gramm DHA 6 hónapon át történő fogyasztása a rövid és hosszú távú memória javulásához vezethet.

Az omega-3 kiegészítők javíthatják a depressziós tüneteket és a hangulatot is, ami segíthet csökkenteni az „agyi köd” tüneteit.

3, Magnézium a “ködös agy” ellen

A magnézium alapvető ásványi anyag, amely olyan élelmiszerekben koncentrálódik, mint a bab, a magok és a spenót. Szükséges számos alapvető testfunkcióhoz, például az energiatermeléshez, az idegműködéshez és a vérnyomás szabályozásához.

Sok ember nem jut elegendő magnéziumhoz az étrendjéből, ami negatívan befolyásolhatja az agy egészségét, és koncentrációs nehézségekhez vezethet.

Az alacsony magnéziumszint gyakori azoknál, akik stresszesek. A stressz memóriazavarokat, gyenge koncentrációt és szorongásos tüneteket okozhat.

Ezért az optimális magnéziumszint fenntartása segíthet csökkenteni a stresszre való hajlamot, és ezáltal javítani a stresszhez kapcsolódó kognitív károsodást és a „ködös agy” tüneteit.

Ezenkívül egyes tanulmányok a nem optimális magnéziumszintet a csökkent kognitív funkcióval és reakcióidővel, valamint a kognitív károsodás fokozott kockázatával kötötték össze.

Egyes kutatások azt sugallják, hogy a magnézium-kiegészítők segíthetnek a szorongás és a depresszió tüneteinek kezelésében is. Így javíthatják az „agyi köd” tüneteit, amelyek ezekkel a közös mentális egészségi állapotokkal kapcsolatosak.

4, C-vitamin

A C-vitamin jól ismert az immunrendszerben betöltött szerepéről, de ez a tápanyag számos más fontos funkciót is támogat a szervezetben, beleértve az agy egészségét is.

Egy tanulmány során 80 egészséges felnőttet vizsgáltak. Megállapította, hogy a megfelelő C-vitamin szinttel rendelkezők szignifikánsan jobban teljesítettek a memóriát, a figyelmet, a reakcióidőt és a fókuszt értékelő tesztekben, mint azok, akik alacsony C-vitamin-szinttel rendelkeznek.

Az alacsony C-vitamin-szint negatívan befolyásolhatja a hangulatot is, a C-vitamin-hiány pedig depresszióhoz és kognitív károsodáshoz vezethet.

Egy 139 fiatal férfit vizsgáló tanulmány megállapította, hogy a magasabb C-vitamin-szint összefüggésben van a hangulat javulásával, valamint a depresszió és a zavartság csökkenésével.

Ráadásul egy friss tanulmány azt sugallja, hogy a C-vitamin-kiegészítés javíthatja a depresszióban szenvedők hangulatát. Így javíthatja a kognitív teljesítményt, és ezáltal csökkentheti a depresszióval összefüggő „agyi ködöt”.

5, B komplex a „ködös agy” ellen

Tanulmányok azt mutatják, hogy bizonyos B-vitaminok alacsony vagy hiányos szintje olyan tünetekhez vezethet, mint a memóriaproblémák, a koncentrációs nehézségek stb.

Azoknál az embereknél, akiknél alacsony a B-vitamin szintje, a kiegészítők segíthetnek csökkenteni ezeket a tüneteket.

Például egy 202 kognitív károsodásban szenvedő és alacsony B12-szinttel rendelkező személyen végzett vizsgálat megállapította, hogy a B12-kiegészítés a résztvevők 84 százalékánál javította az észlelést. Ezen kívül javította a memória- és figyelemvizsgálati pontszámokat a résztvevők 78 százalékánál.

Más B -vitaminok, köztük a B6 -vitamin és a folsav alacsony szintje is súlyosbíthatja az „agyi köd” tüneteit, beleértve a koncentrációs és memóriazavarokat egyaránt.

Ezért a magas minőségű B komplex kiegészítők szedése segíthet csökkenteni a „ködös agy” tüneteinek kockázatát.

Forrás: www.healthline.com

Szabó Zsófia szerzőről

2 thoughts on “Íme az 5 legjobb étrend-kiegészítő a „ködös agy” ellen!”

  1. Régebben volt a Polivitaplex piros bogyócskákból álló csoda , egyszerre tartalmazott alapvető vitaminokat, ásványi anyagokat.
    Most feldarabolva árulják a vitaminokat, nem képes az ember összeszedni és megfizetni őket.
    Inkább nem is vesz.
    Vissza kellene állni a komplex vitaminokra, szerintem BEJÖNNE , mert az ember megvenné, ha nem lenne horribilis ára.

    1. Létezik még polivitaplex. Ha megnézzük a hatóanyagait, egy tablettában B12-vitamin 0,001 mg, D3-vitamin 0,0025mg (100 NE), B2-vitamin 0,50 mg, B6-vitamin 0,50 mg, A-vitamin 0,516 mg (1500 NE), B1-vitamin 5,00 mg, Nikotinamid 10,0 mg, C-vitamin 50,0 mg van (forrás: webbeteg.hu) A 20 db-os kiszerelés valóban pár száz forint. Ezzel szemben a modernebb multvitaminok, mint például a Mega 1, 5-ször annyi C-vitamint (250mg) négyszer annyi D-vitamint (400NE) tartalmaz. Valamit az összes B-vitamint tartlamazza (nem csal 5-öt, hanem 9-et) és 10-szer 20-szor többet. Ezen felül tartalmaz ásványi anyagokat is (kalcium, magnézium, réz, cink, mangán, szelén, króm…stb) Szóval ha multivitamint keresünk, érdemes nem csak azt nézni, hogy komplex legyen, hanem ár-érték arányban is versenyképes legyen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .