Gyulladások ellen gyógynövényekkel

Ha a tested küzd egy fertőzéssel, akkor sok esetben gyulladások alakulhatnak ki a szervezetedben, hogy elősegítsék a gyógyulást.

Bizonyos helyzetekben azonban előfordulhat, hogy a gyulladások a szükségesnél tovább tartanak. Ezt krónikus gyulladásnak nevezik, és számos betegség kialakulásához kapcsolható, például a cukorbetegséghez és a rákhoz.

Az étrendünk döntő szerepet játszik az egészségünkben. Minden, amit eszel, beleértve a különféle gyógynövényeket és fűszereket, befolyásolhatja a tested gyógyulását és a gyulladások időtartamát.

Ebben a cikkben 7 gyógynövényt mutatunk be, amelyek segíthetnek a gyulladások leküzdésében.

Elöljáróban megjegyeznénk, hogy a cikkben számos tanulmány gyulladásos markereknek nevezett molekulákat említ. Ezek a gyulladás jelenlétét jelzik.

Így egy olyan gyógynövény, amely csökkenti a vér gyulladásos markereit, valószínűleg csökkenti a gyulladást is.

1, Gyömbér

A gyömbér egy finom, borsos, mégis édes ízű fűszer. Amit frissen, vagy szárítva, porítva is fogyaszthatunk.

A gyömbér konyhai felhasználásán kívül az emberek évezredek óta használják a hagyományos orvoslásban számos állapot gyógyítására. Ezek közé tartozik a megfázás, migrén, hányinger, ízületi gyulladások és magas vérnyomás.

A gyömbér több, mint 100 aktív vegyületet tartalmaz. Valószínűleg ezek felelősek az egészségre gyakorolt pozitív ​​hatásokért.

Egy 1010 résztvevővel végzett vizsgálat elemzése során megállapították, hogy napi 1000–3000 mg gyömbér fogyasztása 4–12 hét alatt jelentősen csökkentette a gyulladás markereit a placebóhoz képest. Ezek a markerek tartalmazzák a C-reaktív fehérjét (CRP) és a tumor nekrózis faktor-alfát (TNF-a). A CRP egy olyan fehérje, ami a májban termelődik és innen kerül a keringésbe, így mérhető a CRP érték vérvizsgálattal. A máj akkor kezd C-reaktív protein termelésébe, ha a szervezet valahol gyulladást érzékel, vagyis nem a CRP okozza a betegséget, csupán jelzi a rendellenességet.

A vizsgálatok szerint a gyömbér csökkentheti a gyulladásos markerek hatását, valamint csökkentheti az ízületi fájdalmat és növelheti az ízületek mozgékonyságát.

A gyömbér hihetetlenül sokoldalú és könnyen beépíthető az étrendünkbe, például teába, pörköltbe és salátákba is kiváló. Ha nem szereted az ízét, akkor keresd étrend-kiegészítőket formájában a bio- és gyógynövényboltokban.

2, Gyulladások ellen fokhagymával

A fokhagyma egy népszerű illatú és ízű fűszer. Az emberek évezredek óta használják a hagyományos orvoslásban az ízületi gyulladás, a köhögés, a székrekedés, a különböző fertőzések, a fogfájás és még sok más betegség kezelésére.

A fokhagyma egészségügyi előnyeinek többsége a kén vegyületeiből származik, amelyek gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek.

17 magas színvonalú, több, mint 830 résztvevőt magában foglaló, 4–48 hétig tartó vizsgálat elemzése azt mutatta, hogy a fokhagyma-kiegészítőket szedő embereknél jelentősen csökkent a vérben a CRP gyulladásos marker szintje.

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a fokhagyma segíthet a test antioxidáns-szintjének emelésében.

A fokhagyma sokoldalú és könnyen hozzáadhatjuk az ételekhez is. Alternatív megoldásként keresd a fokhagymakivonat-kiegészítőket.

3, Kurkuma

A kurkuma népszerű indiai fűszer, amelyet az emberek már az ókortól kezdve használtak.

Több, mint 300 aktív vegyülettel van tele. A legfontosabb egy kurkumin nevű antioxidáns, amely erős gyulladáscsökkentő tulajdonsággal rendelkezik.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a kurkumin gátolhatja az NF-κB aktiválódását, amely molekula aktiválja a gyulladások kialakulását segítő géneket.

15 magas színvonalú vizsgálat 1223 embert figyelt meg, akik naponta 112–4000 mg kurkumint szedtek 3–36 héten át.

A kurkumin fogyasztása jelentősen csökkentette a gyulladásos markereket, a placebóval ellentétben.

Az ízületi gyulladásban szenvedő embereken végzett vizsgálatok során megállapították, hogy a kurkumin-kiegészítők szedése hasonló fájdalomcsillapítást eredményezett, mint a közönséges nem szteroid gyulladáscsökkentők, mint például az ibuprofen.

4, Fekete bors

A fekete bors a fűszerek királyaként ismert, mivel világszerte népszerű. Hagyományosan az emberek fekete paprikát alkalmaztak bizonyos egészségügyi állapotok, például asztma, hasmenés és sok más gyomorbántalom kezelésére.

A kutatások szerint a fekete bors és fő hatóanyaga, a piperin szerepet játszhat a gyulladások csökkentésében.

Mind az asztmás, mind a szezonális allergiában szenvedő egereknél a piperin segített csökkenteni a bőrpírt, a tüsszögés gyakoriságát, a különböző gyulladásos markerek számát.

A fekete bors gyulladáscsökkentő tulajdonságaira vonatkozóan azonban egyelőre csupán korlátozott számú humán kutatás áll rendelkezésünkre. A tudósoknak további kutatásokat kell végezniük annak hatásainak feltárására.

5, Ginzeng

Az emberek évezredek óta használják Ázsiában a gyógyászati ​​tulajdonságai miatt. A két legnépszerűbb ginzeng-típus az ázsiai és az amerikai ginzeng.

Hatásukban és a hatóanyagok mennyiségében is eltérnek. Az ázsiai ginzeng állítólag élénkítőbb, míg az amerikai ginzeng feltehetően pihentetőbb.

A ginzeng számos egészségügyi előnnyel jár, főleg a ginzenozidoknak nevezett aktív vegyületeknek köszönhetően. Hatásaik között szerepel a gyulladások csökkentése.

6, Zöld tea a gyulladások ellen

A zöld tea népszerű gyógynövény tea, amelyet az emberek gyakran fogyasztanak egészségügyi előnyei miatt.

Ez a növény tele van egészséges vegyületekkel, úgynevezett polifenolokkal, különösen az epigallocatechin-3-galláttal (EGCG). Több tanulmány is összekapcsolta már ezeket a vegyületeket az agy és a szív egészségével. Emellett segíthetnek a testzsír és a gyulladások csökkentésében is.

Állatokon végzett vizsgálatok kimutatták, hogy az EGCG segít csökkenteni a fekélyes vastagbélgyulladás és Crohn-betegség során kialakuló gyulladások jeleit.

Egy vizsgálat olyan fekélyes vastagbélgyulladásban szenvedőket vizsgált, akik nem reagáltak jól a hagyományos kezelésekre. Az EGCG-alapú kiegészítők napi fogyasztása 56 nap alatt 58 százalékkal javította a tüneteiket.

Úgy tűnik, hogy a zöld tea polifenolok gyulladásos egészségi állapotok szempontjából is előnyösek, például az ízületi gyulladások, az Alzheimer-kór, az ínybetegségek, sőt bizonyos rákos megbetegedések esetén is.

7, Rozmaring

A rozmaring a Földközi-tengeren őshonos finom, illatos gyógynövény.

A kutatások szerint segíthet csökkenteni a gyulladást. Úgy gondolják, hogy ennek oka a magas polifenol-tartalom, különösen a rozmarinsav és a karnozinsav.

Egy 16 hetes vizsgálatban 62 ízületi gyulladásban szenvedő ember esetében a napi rendszerességgel fogyasztott rozmarinsav-tartalmú tea jelentősen csökkentette a fájdalmat és a merevséget.

 

Forrás: www.healthline.com

Szabó Zsófia szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .