Beszéljünk egy kicsit a cinkről!

A cinkről: Miért fontos?

Szeretnéd, ha erősebb lenne az immunrendszered vagy ha elkerülne téged az időskori látásromlás? Ha igen, akkor beszéljünk egy kicsit a cinkről. Sok helyen olvashatsz arról, hogy ez az ásványi-anyag nagyon fontos szerepet tölt be a sejtek építésében, valamint hogy hozzájárul a bőr szépségének megőrzéséhez és az immunrendszer normál működéséhez. De vajon pontosan mennyi cinkre is van szüksége a szervezetnek?

Naponta nagyjából 20-30mg cinket érdemes fogyasztania annak, aki nem kiváló minőségű ételeket eszik vagy annak, aki vegetáriánus étrended követ, mivel a zöldségek és a gyümölcsök nem tartalmaznak jelentős mennyiségű cinket. Aki rendszeresen fogyaszt legeltetett marha húsából készült ételeket vagy tengerből származó halat, kagylót, stb., annak elég kétnaponta pótolni körülbelül 20-30mg cinket.

A legjobb növényi cinkforrás a bab, de azért lássuk be, hogy nem ehetünk meg minden nap egy tál babot. A rendszeres tejtermék fogyasztás pedig rontja a cink felszívódását, így összességében elmondható a cinkről, hogy célszerű rendszeresen pótolni.

Mivel a cink fogyasztás érdekes mellékhatása a réz felszívódásának csökkenése, célszerű olyan multivitamin kiegészítésként pótolni a cinket, ami tartalmaz némi rezet is. Fontos, hogy ezeket egy adag étellel együtt fogyasszuk el, hogy elkerüljük a gyomor felkavarodását.

Mit érdemes még tudni a cinkről?

A testünkben megtalálható mindössze 2 gramm cink felbecsülhetetlen szerepet játszik az egészségünk fenntartásában, hiánya pedig katasztrofális helyzeteket teremthet.

Először is, a cink segít fenntartani az immunrendszer optimális működését és növeli az immunitást. Ez azt jelenti, hogy nem csak akkor kell a cinkről gondoskodnod, amikor már beütött a baj, hanem ennél jóval gyakrabban. A legutóbbi ajánlások napi 20-30 mg körüli mennyiséget javasolnak egész évben.

Azt tudjuk a cinkről, hogy fogyasztása meggyorsítja a sebgyógyulást. Ennek oka a cink hatására fellépő fokozott kollagén termelés, ami nem mellesleg az egészséges bőr, haj és a körmök épségének is az alapja.

Kulcsfontosságú összetevője olyan enzimeknek, amelyek segítenek megőrizni a látást és védenek a korral összefüggő látásromlástól.

Továbbá szerepet játszik a szénhidrát- és fehérje-anyagcsere folyamatokban. Étrend-kiegészítőként hasznos lehet a légúti betegségek, a súlyos hasmenés, a vérszegénység, a gyomorfekély, és az akne (pattanásos bőr) kezelésében egyaránt. A normális magzati fejlődés és a spermaérés cink hiányában nem jöhet létre.

Ne feledkezz meg a cinkről te sem, és pótold minden nap azt a mennyiséget, amire a szervezetednek szüksége van!

A cinkhiányos étrend és az öregedés mellett néhány gyógyszer szedése is okozhatja azt, hogy nincs elegendő cink a szervezetünkben. Elsősorban a vízhajtók és a magas vérnyomás ellen szedett gyógyszerek mellékhatásaként eshet a cink szintje a kritikus szint alá testben. A savcsökkentő gyógyszerek mellett az alkoholizmus is a hiányát eredményezik.
Ásványi anyagok széles választékban

Magosi Judit szerzőről

3 thoughts on “Beszéljünk egy kicsit a cinkről!”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .