Miért nem jutunk elég vitaminhoz az ételeinkből?

Azt tudjuk, hogy az ételeinkből már nem, vagy csak részben tudjuk pótolni a vitamin és ásványi anyag igényünket. Ennek számos oka van. Ezek közül az egyik, hogy a legtöbb ember nem válogatja ki magának a tápanyagokban gazdag ételeket. Rohanó világban élünk, és az emberek nagy részének nincs ideje gondosan megtervezni, összeválogatni a napi ételeit. Nézzük mi az a három ok, amiért nem jutunk elég vitaminhoz?

Az első ok

Például a kaliforniai Berkeley Egyetem szerint az amerikaiaknak csak körülbelül 9 százaléka fogyaszt megfelelő napi mennyiséget zöldségből és gyümölcsből. Még a legoptimistább tanulmány szerint is csak minden három amerikaiból egy fogyaszt naponta három-öt darab zöldséget vagy gyümölcsöt. Könnyű engedni a hamburgerek, sültek, például a sült csirke csábításának, és elbliccelni a salátát és a brokkolit, velük együtt egy csomó vitamint.

A második ok

A kevés vitaminfogyasztás másik oka, hogy az ételek óriási változásokon mentek keresztül az elmúlt száz évben. A tizenkilencedik században az emberek teljes kiőrlésű, E-vitaminban gazdag kenyeret fogyasztottak. 1900 körül a technológiai változások miatt az őrlés során a gabona elveszítette vitamintartalmát, viszont megmaradt a kenyérkészítéshez szükséges fehér keményítő. És mintha ez meg nem lenne elég, ételeink készítéséhez meg mindig étolajat használunk, ami csak tovább növeli E-vitamin-szükségletünket.

A harmadik ok, amiért nem jutunk elég vitaminhoz

Mindennek tetejébe az ásványokban szegény termőtalaj korlátozza a növények vitaminprodukáló képességét. A szintetikus műtrágyák (ellentétben szerves trágyával) nem oldják meg a problémát. Évekkel ezelőtt az USA Földművelésügyi Minisztériuma egy kutatásba kezdett, amely kimutatta, hogy az állandó nitrogénes műtrágyázás harmadára csökkenti a termés C-vitamin-tartalmát. Tápanyagcsökkenést figyeltek meg ezen kívül a szállítás, a raktározás, a termelési folyamatok és a főzés során is. Így aztán, még ha a jó szándék meg is van bennünk, gyakran ütközik nehézségekbe, hogy tápanyagokban gazdag ételeket vásároljunk és készítsünk.

Tehát, ha egészséges vagyok, miért kell vitaminokat szednem?

A betegségek prevenciója a hosszú távú egészség kulcsa, nem pedig a betegség elleni harc, ha az egyszer már kialakult. Megelőzhetjük a betegségeket — vagy legalábbis a kockázatot csökkenthetjük —, ha:

1. gyümölcsben és zöldségben gazdag étrenden élünk (nem feltétlen a vitamintartalom miatt, hanem az egyéb egészséges növényi vegyületek, vagy a rosttartalom miatt)

2. eleget mozgunk

3. és nem utolsósorban pótoljuk a szükséges vitaminokat a szervezetünk számára, mivel az ételeinkből nem jutunk elég vitaminhoz.

Bár a vitaminok sokat javíthatnak a szervezetben végbement károkon, és megállíthatják vagy legalábbis lassítják sok betegség előrehaladását, sokkal kedvezőbb, ha egészségünket próbáljuk megőrizni. Ha valóban jó egészségnek örvendünk, akkor akár évekbe is telhet, míg a vitamin kedvező hatását észleljük. De azt azért biztosan észrevesszük, hogy nem betegszünk meg olyan gyakran, mint azok az emberek, akik nem szednek vitaminokat. Koleszterin-szintünk és vérnyomásunk nyilván nem szökik fel olyan magasra, mint az övék. Nem érzünk majd olyan gyakran fájdalmat, és biztosan tele leszünk energiával.

Ingyen szállítás

Magosi Judit szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .