Leégés ellen – béta karotin

Erről az anyagról mindenkinek a répa jut eszébe, mivel a répában karotinok közül a béta karotin található meg a legnagyobb mennyiségben. Egyes embereknél, ha nagy mennyiségben fogyasztják, sárgás színűre festi a bőrt (különösen a kézen és a lábon), de ez nem jelent veszélyt, és a tünet gyorsan elmúlik, ha leállítják a kúrát. Mit kell tudnunk a béta-karotinról?A karotinok a legelterjedtebb természetesen előforduló növényi festékanyagok. A béta-karotin az A-vitamin elővitaminja, szervezetünk képes ebből előállítani A-vitamint mégpedig pontosan annyit, amennyire szüksége van.

A karotinoidok

A karotinoidok zsírban oldódó antioxidánsok, amelyet a növények termelnek annak érdekében, hogy megvédjék magukat a szabad gyökök károsító hatásától. A szabad gyökök fokozzák  a rák, a szívbetegség és más degeneratív betegségek előfordulását.. A természetben több mint 600 karotinoid található, ám ebből a nyugati ember konyhájában talán csak 50 szerepel. Ebből az ötvenből is csak 14 található a vérben, amely felszívódott az emésztés során. A legfőbb étkezési karotin a béta karotin és az alfa-karotin (amelyek a sárgarépában találhatók), a lutein (a kelkáposztában, a brokkoliban és a spenótban), valamint a likopen (a paradicsomban). Fontos karotinoid meg a zeaxantin és a kriptoxantin. A táplálkozással felvett karotinoidok antioxidáns hatásuk miatt igen jelentősek.

A béta karotin és a napleégés

Több tanulmány is igazolja, hogy a béta-karotin fogyasztása és a hagyományos napozószerek együttes használata biztonságosabb védelmet nyújt, mintha csak a napozószereket vennénk igénybe. A béta-karotin valójában a nap ultraibolya (UV) sugárzása ellen véd, mind belsőleg, mind külsőleg. Hatását valószínűleg azzal fejti ki, hogy a bőr természetes ellenálló-képességét fejleszti az UV károsító hatása ellen. Azzal, hogy csökkenti a bőr károsodásának mértékét, a béta-karotin hosszútávon is véd az UV-sugárzás keltette bőrrák ellen. Más antioxidánsok, mint például a C- és az E-vitamin, ugyancsak ellenállóbbá teszik a bőrt a nappal szemben. Tehát célszerű más antioxidánsokkal együtt fogyasztani.

Tehát érdemes a nyári időszak előtt sok répát, C-vitamint és E-vitamint fogyasztani, mert kell jó néhány hét mire a belső védelem kialakul.

Forrás: naturhirek

Magosi Judit szerzőről

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .