Alapvetően megújítja a betegségek szemléletét

Étrend a betegségek ellen

Napjaink táplálkozási és életmódbeli szokásai csupán az elmúlt tízezer évben terjedtek el. A paleolit táplálkozás alapelve, hogy vadászó-gyűjtögető őseink táplálkozási szokásaitól, és rengeteg testmozgással járó életmódjától való eltávolodásunk okozza a modern civilizációs betegségek népességszintű elterjedését. Mik is ezek?

Az étrend

A paleolit étrend alapját lényegében a sovány húsok, a hal, a tenger gyümölcsei, a tojás, a gyümölcsök, a zöldségek, az olajos magvak és a “jótékony” zsírok képezik. A paleolit étrend gazdag jó minőségű fehérjékben, Omega-3 és egyszeresen telítetlen zsírsavakban, élelmi rostokban, káliumban, vitaminokban és fitotápanyagokban. Mérsékelt mennyiségben tartalmaz szénhidrátokat. 

A paleolit táplálkozás az, amelyhez genetikai programunk évmilliók alatt alkalmazkodott, és az ettől való pár-ezer évvel ezelőtti eltávolodásunk. Pár-ezer év evolúciós léptékkel nézve mindössze egy szempillantás. Áttérésünk korunk “modern” élelmiszereire az oka a 21. század tömegeket sújtó egészségügyi problémáinak. 

Az életmód

Az evolúciós, vagy paleolit orvoslás betegségelmélete alapvetően megújítja a betegségek szemléletét. A civilizációs betegségek egyenként is levezethetők a nyugati életmód négy nagy kockázati faktorából: a fénykerülésből, a szénhidrátalapú táplálkozásból, az idegen fehérjék fogyasztásából és a túlzott higiéniából. Erről szól Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás és korunk betegségei és a Paleolit szakácskönyv II. betegségekről szóló fejezetei. Az evolúciós orvoslás elveinek alkalmazása nem kíván egészségügyi befektetéseket, nem kíván költséges eszközöket, csupán ésszerűen megalapozott életmódváltást.

De megfogalmazódott az a hipotézis is, hogy a vadászó-gyűjtögető étrend irányába tett változások jó hatással vannak az egészségre, különösen a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében. A paleolit étrend jó hatással van az egészséges szervezetre is.

Egy 21 napos  vizsgálat szerint, melyben 14 egészséges nőt és férfit vizsgáltak. Kiderült, hogy a résztvevők három hét alatt átlagosan 2,3 kg-ot fogytak, testtömeg indexük 0,8-al csökkent, derékbőségük 1,5 cm-el lett kisebb, és az inzulinrezisztencia is csökkent.

Forrás: Tények-tévhitek

Vitaminok és ásványi anyagok

Magosi Judit szerzőről

2 thoughts on “Alapvetően megújítja a betegségek szemléletét”

  1. Mint minden diéta, ez is panaceának hirdeti magát. Csakhogy nem mindegyik betegségben segít! A másféle híresztelések ellenére sclerosis multiplexben nagyon is ártalmas, ugyanis a húsok tele vannak Omega6-tal, ami SM-ben provokálja vagy fenntartja a gyulladásokat. Több addig járóképes beteg került már miatta bizonyíthatóan kerekes székbe!

    1. Az egyoldalú táplálkozás sosem tesz jót. A “húsdiéta” biztos ártalmas. Ám az írás nem a “húsdiétáról” hanem a paleo diétáról szól. A paleo alapja a sovány húsok, a hal, a tenger gyümölcsei, a tojás, a gyümölcsök, a zöldségek, az olajos magvak és a “jótékony” zsírok képezik. És a rengeteg omega 3, sok D-vitamin, ami bizonyítottan gyulladáscsökkentő. A lényeg hogy az étrend megfelelő arányban tartalmazzon omega-3 és omega-6 zsírsavakat. Omega 6-ból sokat eszünk. Ez baj. Pont ezt mondja a paleo is, ha valaki valóban utána olvas. Ezért is ajánlják a paleósok a omega 3-at.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .